להשלים עם אי־השלמות: מחשבות על שלום מתוך עולם פסיכולוגיית המעמקים

עמוד:114

114 | אופקים מוכיח לעצמו האדם שהוא ערכי, שחייו מתקיימים על פי דרישות הקולקטיב . הוא מנציח את הפרסונה ונמנע מספקות עתידיים . הבעיה היא שמדובר בכרוניקה של כישלון . למעשה, אין מדו בר בפתרון אלא רק בהקלה זמנית . תוכני ה״צל״ מבקשים- ביטוי אישי, לא החצנה והשמדה . הדחייה המתעצמת של הצל דרך תהליך ה״שעיר לעזאזל״ רק מעמיקה את המשבר הפני מי ואת שאיפת הצל להתבטא בחיי היחיד, מה שמביא לעוד- אלימות, עד כדי סדיזם ותאוות הרס בהמית . אצל היחיד הדבר יתבטא בערעור יחסיו עם הסובבים אותו ; אצל הקולקטיב – במלחמות ובשפיכות דמים . קודם שננסה להראות כיצד הרעיונות הללו מתבטאים במ ציאות הניבטת לעינינו, נבקש לתת דוגמה ניטרלית מציד המ- כשפות בעת החדשה . הרעיון שלפיו יש להוציא להורג את- העוסקים בכישוף הוא עתיק-יומין, ומצוי לדוגמה כבר במ קרא ( ״מכשפה לא תחיה״, שמות כב יז ) . עם זאת, בתקופת- ימי-הביניים הוצאות להורג שכאלו לא היו דבר שכיח, ונאסרו על ידי הכנסייה . במאות החמש-עשרה והשש-עשרה החלה התופעה צוברת תוצאה, ובשלוש מאות השנים הבאות הוצאו להורג, על פי ההערכות, עשרות-אלפי בני-אדם . 3 כיצד ניתן להבהיר את המתרחש לפי פסיכולוגיית-המעמקים ? נניח אדם ממוצע . נקרא לו כריסטוף . כריסטוף מתגורר בעיירה במברג ( מזרח גרמניה של ימינו ) ; הוא נוצרי מאמין, שחי לו 3 . White, E . D . witchcraft . Encyclopedia Britannica , February 13, 2025 . https : / / www . britannica . com / topic / witchcraft . Durrant, J . B . Witchcraft, Gender and Society in Early Modern Germany . Leiden, The Netherlands : Brill, 2007 . 4 . אי-שם במאה החמש-עשרה . קריאות התיגר של הרפורמציה, ראשית הרנסנס, ההתפתחויות המדעיות – לכל אלו, הוא חושב, אין דבר וחצי-דבר עימו . אדרבה, הן מוקעות בעיניו כחטא איום . כאשר מספרים לו כי מרדית׳, השכנה ממול, עו סקת בכישוף, הוא נכון לעשות את ״הדבר הנכון״ ולהשתתף- בלב שלם בהוצאתה להורג . נוימן עשוי לטעון כי מתקיימת זיקה ברורה בין האירועים האקטואליים ובין זיהוי השכנה כמכשפה . כריסטוף מאמין אומנם שהוא דתי אדוק, אך למעשה חלקים משמעותיים מנ פשו – המצויים בצל הנסתר ממנו – מטילים ספק עמוק בדרך- הקתולית ומבקשים לערער את אמונתו . במקום להתוודע אליהם, הוא בוחר ב״שעיר לעזאזל״, שאותו מגלמת מרדית׳ . הוא מכריז כי היא ״מכשפה״, ״כופרת״ – ומשתתף בהוצאתה להורג . דרך זה הוא מתוודע לחלקים האפלים שבו ; נפטר מהם כדבר חיצוני לו ; ומשמר את תפיסתו העצמית השייכת לפר סונה . כך בין השנים 1626 - 1632 מוצאים להורג בבמברג כתשע- מאות איש ואישה תמימים בעוון עיסוק בכישוף . 4 ד . האם ייתכן שהתרבות הפוליטית בישראל מתנהלת ב מבנה המוסרי שלעיל ? בבואנו לערוך אנליזה לחברה הישראלית, נשאל שתי שאלות : הראשונה, האם תרבותנו מושתתת על עולם ערכי בינארי, המייצר פער בין האידיאל המושלם ובין היכולת האנושית ? והשנייה, האם בימינו מתגשמת אותה טל שוחט, שיעורים בזמן 2 # ) טריפטיך ( , ,2016 תצלום צבע

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר