בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ: על המחויבות היהודית לשלום של צדק

עמוד:25

אופקים | 25 בַּקֵּשׁ שָׁל וֹם וְרָדְפֵה וּ | ד נ י א ל ה ר ט מ ן כִּי הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה׳ וְשַׁבְתִּי אֶת שְׁבוּת עַמִּי יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה אָמַר ה׳ וַהֲשִׁבֹתִים אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבוֹתָם וִירֵשׁוּהָ . . . וְהָיָה בַיּוֹם הַהוּא נְאֻם ה׳ צְבָאוֹת אֶשְׁבֹּר עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָוּמוֹסְרוֹתֶיךָאֲנַתֵּק וְלֹא יַעַבְדוּ בוֹ עוֹד זָרִים . וְעָבְדוּ אֵת ה׳ אֱלֹהֵיהֶם וְאֵת דְָּוִד מַלְכָּם אֲשֶׁר אָקִים לָהֶם . וְאַתָּה אַל תִּירָא עַבְדְִּי יַעֲקֹב נְאֻם ה׳ וְאַל תֵּחַת יִשְׂרָאֵל כִּי הִנְנִי מוֹ שִׁיעֲךָמֵרָחוֹק וְאֶת זַרְעֲךָמֵאֶרֶץ שִׁבְיָם וְשָׁב יַעֲקֹב- וְשָׁקַט וְשַׁאֲנַן וְאֵין מַחֲרִיד . כִּי אִתְּךָאֲנִי נְאֻם ה׳ לְהוֹשִׁיעֶךָכִּי אֶעֱשֶׂה כָלָה בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הֲפִצוֹ תִיךָשָּׁם אַךְאֹתְךָלֹא אֶעֱשֶׂה כָלָה וְיִסַַּרְתִּיךָלַמִּשְׁ- פָּט וְנַקֵָּה לֹא אֲנַקֶָּךָָּ ( ירמיהו ל ג - יא ) . - התיאורים הללו, של מלחמות האל וגאולת ישראל, רבים ומ גוונים בדברי הנביאים . רובם משרטטים עתיד ובו שלום של- אדנות, שלום של שקט ושלווה לעם ישראל בנחלתו . אך בחזו נות אחרית הימים של כמה מהנביאים, בעיקר ישעיהו ומיכה,- מופיעים גם תיאורים של השכנת שלום אחר בעולם, שלום רדיקלי ואוטופי : וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה׳ בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם . וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה׳ אֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִֵּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה׳ מִירוּשָׁלָם . וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַלְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲ נִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא- יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה ( ישעיהו ב ב - ד ; וכן מיכה ד ב - ד ) . וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשֹוְנָמֵר עִם גְּדִי יִרְבָּץ וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדְָּו וְנַעַר קָטֹן נֹהֵג בָּם . וּפָרָה וָדֹב תִּרְעֶינָה יַחְדְָּו יִרְבְּצוּ יַלְדֵיהֶן וְאַרְיֵה כַּבָּקָר יֹאכַל תֶּבֶן . וְשִׁ עֲשַׁע יוֹנֵק עַל חֻר פָּתֶן וְעַל מְאוּרַת צִפְעוֹנִי גָּמוּל- יָדוֹ הָדָה . לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דְֵּעָה אֶת ה׳ כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִַּים ( יש עיהו יא ו - ט ) . - השלום המתואר כאן אינו שלום של אדנות . המצב העתידי שבו אין עוד כלי מלחמה, אין צבאות ואין מלחמות, יביא בכ נפיו שלום של צדק, אחווה ורעות בין כל יושבי תבל . באחרית- הימים מלחמת הכול בכול תגיע לקיצה, ודעת ה׳ ומשפטו יע לימו כל רוע והשחתה . השלום העולמי אף יעצב מחדש את- סדרי הטבע : ״וגר זאב עם כבש, ונמר עם גדי ירבץ״ . מהו תפקידו של שלום אוטופי בחיינו ? כיצד הוא משפיע עלי נו ? כאשר האדם נמצא בגיא צלמוות, הוא אינו חפץ רק בישו- עה ובביטחון, אלא זקוק גם לחזון . עליו לדמיין תמונת מציאות- שתמלא את חייו בהשראה ובתקווה . עליו להאמין שמלחמת הקיום לא תהיה גורל ילדיו ונכדיו, שהם לא ייאלצו לחצות את אותו גיא צלמוות, שזו אכן תהיה המלחמה האחרונה . וְיָשְׁבוּ אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ וְאֵין מַחֲרִיד כִּי פִי ה׳ צְבָאוֹת דְִּבֵּר ( מיכה ד ד ) . כֹּה אָמַר ה׳ צְבָאוֹת עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹ בוֹת יְרוּשָׁלָם וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרֹב יָמִים . וּרְחֹ- בוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַֹחֲקִים בִּרְחֹבֹ- תֶיהָ ( זכריה ח ד - ה ) . - חזון אוטופי חיוני עבור כוח ההישרדות ותעצומות הנפש שהאנושות זקוקה להם בעולם בלתי גאול . טעה הרמטכ״ל לשעבר רפאל איתן, כשביקר את שיח השלום וטען כי הוא מחליש את רוח העם . הוא האמין שרק עם המכיר בכך שמ לחמה היא גורלו הנצחי יוכל לנצח בה . אך חזונות הנביאים- היוו מגדלור לעם היהודי ולאנושות כולה ולימדו כי מלחמה אינה גורל, כי יבוא יום שכוחות הרשע ייעלמו והארץ תימלא דעה את ה׳ . כרודפי שלום, אנו מצוּוים לדבר שלום, לשיר שלום, לקוות לבואו ולדחות כל שיח שבו שלום הוא בלתי אפשרי . כרודפי שלום, אנו חייבים לשמר את ההבחנה בין כפירה בשלום עכשיו ובין כפירה באפשרות השלום בעתיד

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר