לסיים מלחמת אחים לפני שהחלה: הקיטוב הישראלי בראי מלחמות האזרחים ביוון העתיקה

עמוד:106

106 | אופקים . ובין המרחב הפוליטי של העיר״ 3 מרחב ביניים זה הוא שמא- פשר את ההתפייסות . ז׳אן-פייר ורנאן מנסח זאת כך : ״בעיני היוונים, אי אפשר, במרקם היחסים החברתיים כמו גם במרקם העולם, לבודד את כוחות הסכסוך מכוחות האיחוד״ . ניקול לורו מציגה דוגמה מרתקת, הממחישה את הדיאלקטיקה הזאת שבין סכסוך להתפייסות . בעיר הסיציליאנית נקונֶה, אחרי תקופה של סטזיס, ארגנו האזרחים פיוס בדרך ייחודית : הם העלו בגורל קבוצות של חמישה אנשים, שהפכו באחת . ל״אחים מכוח גזרת הגורל״ 4 התנאי המפורש היה שלא ית- קיים קשר דם בין אותם ״אחים״ חדשים . היצירה המלאכותית של קשר משפחתי ברמה הפוליטית ממחישה הבנה עמוקה 3 . 2015 Agamben, G . , Stasis : Civil War as a Political Paradigm, Stanford University Press . Loraux N . , The Divided City : On Memory and Forgetting in Ancient Athens, Zone Books 2002 . 4 . 5 . כתבי אפלטון , כרך ד', עמ' 308 . 6 . אריסטו, מדינת האתונאים ( תרגום : דוד אשרי ) , ירושלים תשמ״ד, פרק ח', סעיף ,5 עמ' 29 . של העובדה שאף כי המשפחה היא המקור למחלוקת, היא גם מודל לפיוס . כלליה של מלחמת האחים ההגות היוונית לא חשבה על מלחמת אזרחים באופן תיאורטי בלבד . היא מסגרה אותה בכללים מדויקים, אשר באופן פר דוקסלי עשויים לשפוך אור גם על מצבנו בישראל של היום . - שלושה כללים דורשים במיוחד את תשומת ליבנו, מאחר שכל אחד מהם חושף ממד יסודי באופן שבו חברה יכולה לחוות מלחמת אזרחים ולשרוד . הכלל הראשון, שאותו ניסח אפלטון בדיאלוג ״החוקים״, נראה מנוגד לאינטואיציה : ״אם אח יהרוג את אחיו במלחמת אזר חים [ סטזיס ] או בקרב כיוצא בזה, והלה שלח בו ידו תחילה- והוא אינו אלא מתגונן – יראוהו כאילו הרג אויב ויינקה״ . 5 הכלל המפתיע הזה מכיר בטיבו הפוליטי של הסכסוך : בסט זיס, הקשר המשפחתי מושהה זמנית לטובת עימות על עצם- טיבו של הגוף הפוליטי . עם זאת, הסטזיס אינו משהה את כללי ההגנה העצמית ולא את רעיון המשפט . הכלל השני, המוצג אצל אריסטו במדינת האתונאים, הוא אולי המדהים ביותר : ״מי שאינו מתייצב עם נשקו לצד אחת הסיעות בעת מחלוקת [ סטזיס ] בעיר, חרם יוטל עליו ותיש ללנה ממנו זכויות-האזרח״ . 6 החובה לנקוט צד חושפת אמת- נוקבת : ניטרליות במלחמת אזרחים איננה מידה טובה, אלא ותרנות והשלמה . העימות נוגע לסוגיות יסוד שמשליכות על עתיד הקהילה כולה, ובנסיבות אלה אדישות היא מידה מגונה, הנושאת בחובה סנקציה של שלילת זכויות אזרחיות מן המ סרבים לנהוג כאזרחים מעורבים . - שלילת זכויות האזרח, בדומה לעונשי חרפה וקלון אחרים בתרבויות פוליטיות שונות, היא אחד העונשים המוטלים על מי שמוגדרים בלתי ראויים לממש את הזכויות ואת זכויות היתר שלהם כאזרחים . איני מציעה להשיב סנקציות מסוג זה – שעלולות להתבטא אפילו בשלילת חירות ובהגליה – במ ערכת פוליטית ליברלית מודרנית . אולם מעניין לשקול לה- חיות בשיח הציבורי את הקשר בין חוסר עניין עמוק כלפי- האינטרס הציבורי ובין סנקציה אפשרית של אי-כשירות לכהן במשרה ציבורית, בבחינת ״מידה כנגד מידה״ . בניגוד לגישתם הכלל המוצג אצל אריסטו הוא אולי המדהים ביותר : ״מי שאינו מתייצב עם נשקו לצד אחת הסיעות בעת מחלוקת [ סטזיס ] בעיר, חרם יוטל עליו ותישללנה ממנו זכויות- האזרח״ . ניטרליות במלחמת אזרחים איננה מידה טובה, אלא ותרנות והשלמה .

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר