לסיים מלחמת אחים לפני שהחלה: הקיטוב הישראלי בראי מלחמות האזרחים ביוון העתיקה

עמוד:104

104 | אופקים להברחות של חומרים אסורים לתוך האוטונומיה הירושלמית . יונה מסרב להניח את השקית בארון ואומר ש״לאף יהודי לא מגיע לשכב בארון עם חזיר״ . הם חוזרים לשטח האוטונומיה החרדית, ולראשונה אנחנו רואים את שלט הכניסה לירושלים בשלוש שפות – יידיש, עברית ואנגלית : ״ברוכים הבאים לאוטונומיה היהודית בארץ הקודש״ . חיילים חרדים, לבושים מעילים ארוכים ועוטים דר גות על זרועם, בודקים בקפידה את המכוניות הנכנסות, אבל- לא את הארון . עוד לפני שאנחנו נחשפים לדיכוי הטיפוסי של משטרים תיאוקרטיים ורודניים מכל סוג שהוא, נגלה בפנינו הדבר שתמיד נלווה אליהם : הברחות, טיפות יקרות של חופש, חיים מחתרתיים מתחת לרדאר . 1 . 62 - 21 . Loraux, N . , War in the Family, Clio : Histoire, femmes et sociétés 5 ) 2005 ( , pp . 2 . כתבי אפלטון , תרגום : יוסף ג' ליבס ( ירושלים ותל אביב : שוקן, 1955 ) , כרך ב', עמ' 361 . יונה ושותפו מוסרים את המשלוחים שלהם : בשר חזיר לזה, סרטי פורנו לזה, וכן ספר מאת תוקידידיס, תולדות מלחמת ספילופוני , עבור חושב חופשי אחד . הבחירה בספר אינה מק- רית, כמובן, שכן סיפור המלחמה הזאת, בין אתונה לספרטה, הוא סיפור של מלחמת אזרחים . אולי מן הראוי אפוא שנלך גם אנחנו בעקבות הספר הזה, ונ חזור אל התרבות שבלי ספק עסקה יותר מכל תרבות אחרת- בטיבה של מלחמת האזרחים : יוון העתיקה . המעקף הזה יסייע לנו לשבור את הטאבו האינטלקטואלי על מלחמת אזרחים בישראל, ויאפשר לנו לקרוא בשם לחלק מהחוויות שאנחנו חווים כיום, ואז לדמיין מוצא מהן . הסטזיס היווני : המשפחה כבעיה וכפתרון בהגות היוונית, הסכסוכים הפנימיים בין אזרחים, סכסוכים שכונו ״סטזיס״, התייחדו מהקשרים אחרים של התנגדות את נית או דתית . בדרך כלל הם נגעו למחלוקת עמוקה בעניין- טיבו של הממשל הראוי . זהו אפוא המאפיין הראשון של הס טזיס : מאבק בין דמוקרטיה לרודנות נאורה ( כך בעת העתיקה,- ובימינו : בין דמוקרטיה ליברלית לדמוקרטיה לא ליברלית ) . המאפיין השני : כפי שהעברית משתמשת במונח ״מלחמת אחים״ ביתר קלות מאשר במונח ״מלחמת אזרחים״, כך היוונית קושרת את המושג ״סטזיס״ ברעיון המשפחה . מלח מת אזרחים יכולה להיקרא stasis emphylos , כלומר סכסוך- שהוא ייחודי ל phylon – קרבת דם . כך שמשמעותו הפשו- טה של הצירוף ta emphylia ( מילולית : ״הדברים הטבועים- באילן היוחסין״ ) היא : מלחמות אזרחים . ניקול לורו התייחסה לאופי המשפחתי הזה של מלחמת האז רחים, והדגישה את משמעותו באשר לאופי פתרון הסכסוך : - ״האתונאים היו יוצאים למלחמה פנימית רק כדי שייטיבו לה תאחד מחדש בשמחת החגיגה המשפחתית״ . 1 אכן, בדיאלוג- האפלטוני ״המדינה״, כותב אפלטון שהיוונים ״נהגו במחלו קתם כאנשים העתידים להשלים״ . 2 ההבחנה המכרעת הזאת- מדגישה מאפיין יסודי במלחמת האזרחים : פתרונה הפוטנ ציאלי חקוק בעצם טיבה . - בנתחו את המושג ״סטזיס״, ג׳ורג׳ו אגמבן מציין שהוא ״אינו ממוקם בבית וגם לא בפוליס, לא במשפחה וגם לא בעיר : הוא מכונן תחום לא מובחן בין המרחב הלא פוליטי של המשפחה כפי שהעברית משתמשת במונח ״מלחמת אחים״ ביתר קלות מאשר במונח ״מלחמת אזרחים״, כך היוונית קושרת את המושג ״סטזיס״ ברעיון המשפחה . מלחמת אזרחים יכולה להיקרא stasis emphylos , כלומר סכסוך שהוא ייחודי ל- phylon – קרבת דם

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר