|
|
עמוד:45
אופקים | 45 ה ש ל ו ם ש י י ו ו ל ד מ ן ה ר ו ח | מ ל י ל ה ה ל נ ר-א ש ד העזה כי מחוץ לחדר גואים גלים עצומים של עוינות, גזענות ואיבה, ואנו מסרבים לתת להם לחדור למעגל . בשנה החולפת חזרה שוב ושוב במעגלים השאלה המנחה : ״מהו הדבר שהכי מפחיד אותך באופן אישי בחודשי המלחמה האלו ? ״ גילינו עד כמה פחדיהם של ישראלים יהודים שונים מפחדיהם של פל סטינים בתקופה זו, וכיצד כאשר כל אחד סגור בתוך קהילתו,- קשה אפילו לדמיין את פחדיו העמוקים של הצד השני . שי תופם של סיפורים, עדויות וזיכרונות אִפשר פורקן של רגשות- ודמעות בתוך מעגל תומך של הקשבה . לעיתים מרובה מספר הפלסטינים ממספר הישראלים, ולפעמים נדמה לי שהגברים הפלסטינים מגיעים כדי לבכות, כי כאן מותר ; שהנשים הפל סטיניות והישראליות באות כדי להיות יחד ; שישראלים רבים- באים כפעולה של סירוב לכוחם העצום של הדיבור המלחמתי ושל הסיסמאות של זמן מלחמה . פנים בפנים כבר שנים אני שומעת את צקצוקי הבוז של אקטיביסטים ופעילי שלום, שתוהים אם העשייה שלנו מיטיבה במשהו את תנאי חייהם של הפלסטינים, ההולכים והופכים בלתי נסבלים מיום ליום . אני חשה את האדישות של רוב האנשים סביבי לפעילות הזאת, אדישות המלוּוה בחיוך סלחני או סרקסטי . אך אני כבר יודעת שפעילות של תקווה ושלום אינה נמדדת על פי תוצאות מיידיות . זוהי מצווה מעשית שעניינה בניית חוסן הומני, יכולת הכלה וחמלה ושותפות אנושית . עבו דת שלום כזו משמעה התעקשות מתמדת על שמירת צלם- אלוהים שבכולנו . התלמוד הירושלמי כבר קבע כי ״המקבל פני חברו כאילו מקבל פני שכינה״ ( ירושלמי עירובין, ה א ) . הזוהר ממשיך וקו בע כי המפגש של פנינו עם פני האחר הינו כגילוי פני שכינה- בעולם . פני הצדיקים, אומר הזוהר ( ופניהם של כל בני האדם, אומרת אני ) נקראים פניה של השכינה . ״ומדוע נקראים פני שכינה ? מפני שהשכינה מסתתרת בתוכם . היא בסתימות והם בגילוי, מפני שאלו הקרובים לשכינה נקראים פניה״ ( זוהר ח״ב, קסג ע״ב ; בתרגום ) . השכינה עצמה נסתרת, ואילו פנינו האנו שיות הן האופן שבו היא מתגלה במציאות . צאו ודמיינו מכאן- שפני בני האדם כולם הן דיוקנה של השכינה . כעת נוכל להבין את בקשתו של רשב״י מתלמידיו בסיפור הזוהרי שבו פתחנו . עליהם להיפגש אלו עם אלו ״פנים בפ נים״, כדי שהשכינה תימצא ביניהם . עבורי זהו מקור ההשראה- לשנים רבות של מעגלים, שבהם נפגשים בני אדם פנים בפנים . הדרך לשלום כל כך רחוקה . הלוואי שישיבתנו פנים בפנים תביא לרגעים של השראת שכינה, של שבת אחים ואחיות גם יחד על הארץ הזאת . שנזכה שייקרא עלינו שלום, ויימצא בזכותנו ולו מעט שלום בארץ . ד"ר מלילה הלנר-אשד היא עמיתת מחקר במכון שלום הרטמן .
|

|