דברי שלום ואמת: פתרון הסכסוך יתבע משני הצדדים ויתור על ציפורי נפש

עמוד:73

אופקים | 73 ד ב ר י ש ל ו ם ו א מ ת | א ל ו ן ש ל ו מהפלסטינים – נטישת האידיאל והאתוס האלג'יראי – ית רחש, מה נעשה אז ? אותו אלג'יראיזם פלסטיני, המאפשר את- חורבננו העתידי, מציל אותנו בהווה מהתמודדות עם השאלה מה נעשה ביום שבו ירד מהבמה . שכן גם הניצחון עלול לדרוש מאיתנו להקריב ציפורי נפש . כדי שהאתוס האלג'יראי ירד מהבמה, על הפלסטינים לדעת שהוא איום קיומי עליהם ; אך עליהם לדעת גם שיש להם אופק קיומי חלופי . קיומה של ישות פלסטינית שוחרת שלום ידרוש מישראל לוותר, במידה כזו או אחרת, על ריבונות בש טחים מסוימים שבין הירדן לים . הציפייה שנוכל לחיות לאורך- זמן כשבקרבנו מיעוט עצום במעין מעמד "ד'ימי" ישראלי בלי שהאתוס האלג'יראי ישוב לפעם בו, הוא משאלת לב . רוב מוחלט של הישראלים – ואני בתוכם – נוטים לייחס את אידיאל ארץ ישראל השלמה לצדדים הקיצוניים והדתיים יותר בימין, בעוד אנו תומכים בכיבוש מסיבות פרגמטיות-ביטחוניות בלבד . במהלך כתיבת מאמר זה הופתעתי לגלות את עוצמת ההתנגדות שבתוכי למפה של מדינת ישראל שלא נראית כפי שהיא היום – מהירדן לים . הרעיון של ויתור על שטחי מול דת, אזורי ההר אשר דווקא בהם – לא במישור – נולד עמנו,- ואשר בהם התחוללו קורותיו, הוא קשה מכפי שאנחנו מוכ נים להודות בפני עצמנו . יתרה מכך, ויתור על שטחי מולדת- במקרה זה יכלול מעשים מהסוג שנדמים לנו בלתי אפשריים בהקשר הפלסטיני – פינוי בכוח של אנשים מבתיהם, שלא זו בלבד שאינם עוינים אותנו, אלא שהם ניצבים בחזית ומחר פים את נפשותיהם למען מדינת ישראל פעם אחר פעם . אולם- אם בדמות מדינה פלסטינית של ממש או בדמות אוטונומיה משמעותית אחרת, היום שבו הפלסטינים יהיו מה שאנחנו דו רשים מהם – שכנים שוחרי שלום – הוא היום שבו ניקרא- לשלח את ציפור הנפש הזאת . מדינת ישראל נולדה מתוך הנכונות היהודית לשלוח אידיאלים מסוימים לתרדמת תוך ויתור על מימושם בזמן ההווה, ומתוך הנכונות לבצע את הנדרש כדי להתגונן מפני ישות רצחנית ולשים קץ למעגלי שפיכות הדמים . בזכות הדברים הללו היא קיימת, וכאז כן היום אלו הם הדברים הנחוצים כדי שתתמיד בקיומה . היה קשה ביותר להשלים איתם אז, וקשה ביותר לה שלים איתם היום . אולם אין לנו ברירה אחרת . - * * * כתיבת הדברים הללו הייתה לי קשה ביותר . בשורות אלו קראתי לקבוצות זהות – כולל עמי שלי – לחולל תמורות בזהויותיהן . כשמרן וכמי שסבור שמוקדי זהות פרטיקולריים הם מקור המשמעות בחיים, הדבר נתון בהתנגשות חמורה עם אמונות הליבה שלי . לא זו אף זו, הצדקתי, מוסרית ופרגמטית, נקי טת צעדים נוראים, הכוללים בהכרח פגיעה באינדיווידואלים- פרטיים כאן ועכשיו למען עתידם של עמי האזור . כהומניסט, המאמין שבני אדם הם תכליות בפני עצמן, וכמי שחושש ממה שמתן לגיטימציה לחשיבה כזו עלול להוביל אליו, המחשבה הזאת מזעזעת אותי . שתי המסקנות הללו שמות אותי בדיסו ננס חריף . אם לא די בכך, הרי עדיין איני יודע אם אוכל לעמוד- מאחורי הדברים . אך אני מוכן לעמוד מאחורי העיקרון : אין בצע בדברי שלום מבלי דברי אמת . ד"ר אלון שלו הוא עמית מחקר במכון הרטמן, מרצה לפילוסופיה ולהגות יהודית . ספרו Rabbi Yitzchak Hutner's Theology of Meaning יצא לאור בהוצאת בריל .

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר