|
|
עמוד:42
42 | אופקים מולנו הוא ״אויב״ ולא אדם, בעל פנים, קל יותר לפגוע בו ואף להורגו . אך מעשה הנישול של אדם מאנושיותו פוגע עמוקות אף בנפש המוחק . ה״סולחה״ נטלה על עצמה את המשימה של השבת הפנים לכולנו . השבת הפנים על ידי מפגש אמי תי וחי עם אנשים מן הצד השני, על ידי הקשבה לסיפורים- האישיים והקולקטיביים שעיצבו אותנו, ישראלים ופלסטי נים, על ידי ההיזכרות באנושיותנו המשותפת כברואים בצלם- אלוהים . אנו, חברי ה״סולחה״, ישראלים ופלסטינים, מכירים בכך שכל פתרון פוליטי של הסכסוך מחייב פעולה מקדימה של הכשרת הלבבות . לכל הסדרה פוליטית עתידית צריך להיות תוכן אנו שי חי של אמון, חברות ושלום . בסופו של דבר אנו, בני האדם- משני צידי המתרס, צריכים למצוא דרך אלו אל אלו . בשנים הראשונות התמקדה פעילות ה״סולחה״ בהפקת פס טיבלים גדולים של כמה ימים, שהוקדשו למעגלי הקשבה,- ללימוד, לשיחה ולטקסים, ובלילות נפתח המרחב למוזיקה, לטקסי ״זיכר״ סוּפיים ולריקוד . לאחר עשור שינתה ה״סולחה״ את כיוון פעילותה . כעמותת grass roots נטולת מימון, הפועלת מתחת לרדאר של כלי התקשורת, בחרנו לעבור לס גנון צנוע יותר ולכנס פעם בכמה שבועות מפגשים אינטימיים . - מפגשים אלו של ה״סולחה״ מתקיימים בישראל ובשטחים, ובליבם תמיד מתקיים מעגל הקשבה . בתוך האלימות, הכעס והתסכול, מצאנו שדיון על עמדות אינו משרת את כוונותינו, שכן בתוך דקות ספורות הופכת השיחה לזירת מאבק . במעגלי ההקשבה, שמקורם בתרבות הילידית בארצות הברית, נוצר מרחב מוגן ובטוח . לכל מעגל יש שני מנחים, דוברי עברית וע רבית, המפנים למשתתפים שאלה מנחה . חפץ כלשהו, המקנה- למי שמחזיק בו את זכות הדיבור, עובר בין היושבים במעגל, וכל אחת ואחד מוזמנים לענות באופן אישי לשאלה שנשאלה . הדוברת או הדובר מתבקשים לדבר מתוך ההווה של המעגל – לא להסביר קו רעיוני או אידיאולוגי, אלא להתאמץ ולדבר מהלב, מתוך חוויה אישית של נוכחותם בתוך המפגש . תפ קידם של שאר המשתתפים הוא להקשיב הקשבה אקטיבית,- באוזני הבשר ובקשב הלב . אין להפריע או להגיב למילותיהם של הדוברת או הדובר . אט-אט כל יושבי המעגל מדברים, כש סבלנות רבה נדרשת לתרגום של כל סיפור מעברית לערבית- ולהפך . אנו לומדים לדבר מן הלב . אנו לומדים להקשיב . אנו לומדים להרגיש . סיפורים עתיקים וחדשים ארגונים רבים העוסקים בסכסוך הישראלי-פלסטיני פוע לים בזירה הפוליטית והחוקתית, אחרים עוסקים בהידברות,- בהסכמות ובנרטיבים, וכל אלו מבורכים ונצרכים עד מאוד . ה״סולחה״ הולכת בדרך אחרת, של אקטיביזם רוחני . בלי בה נמצא המפגש האנושי עצמו של בני אדם, בשר ודם ורוח ; - האומץ, הרצון והמאמץ להתייצב כבני ובנות אדם אלו מול אלו, פנים אל פנים ולב אל לב . הכוח הניצב בלב המפגש ומא פשר אותו הוא רוח האדם, שהיא מתנת אל לכולנו . - אומנם אין ספק שהדתות, כפי שהן פועלות את פעולתן בז מנים אלו בעולם, מהוות כוח מפריד המייצר עוינות ואיבה . - אך עם זאת, ברבות השנים גילינו את החשיבות הגדולה שיש לאמונה באלוהים עבור הבאים למעגלי ההקשבה, את הכוח שיש לסיפורים המקודשים של המסורות השונות ואת הרצון להתפלל, לברך ולהתברך . אנשים בני כל הדתות היושבים על אדמה זו נושאים בליבם את הסיפורים העתיקים של מסו רותיהם, ואלו משמשים במפגשים שלנו חומר ליצירת סיפור- חדש, תפילה וברכה . אנו זקוקים עד מאוד לעתיק-החדש הזה כדי לייצר תקווה . לצד הסיפורים המקודשים, לא פחות חשובים הזיכרונות האישיים שנושאים בתוכם משתתפי המפגשים . לעיתים רבות הזיכרונות והסיפורים העולים במעגלים קשים וכואבים מאוד אנשים בני כל הדתות היושבים על אדמה זו נושאים בליבם את הסיפורים העתיקים של מסורותיהם, ואלו משמשים במפגשים שלנו חומר ליצירת סיפור חדש, תפילה וברכה . אנו זקוקים עד מאוד לעתיק-החדש הזה כדי לייצר תקווה
|

|