מלחמה לא קדושה: על מחיריה המוסריים והדתיים של המלחמה במסורת היהודית

עמוד:100

100 | אופקים הרדיקלית ביותר : הכתוב אינו מאשים את דוד בהריגה בלתי מוצדקת, אלא מביע את התפיסה שגם הריגה מוצדקת מונעת ממנו לבנות את בית המקדש . 14 מכאן לומד הרב סולובייצ׳יק שגם כוהן שהרג אויב אינו רשאי לשאת את כפיו . הזיקה בין העמדות הרבניות ובין מקום פעילותו של כל אחד מהרבנים בולטת לעין . הרב עובדיה יוסף, דמות מרכזית בתר בות הדתית והפוליטית בישראל, מסרב למצוא פסול כלשהו- בברכתו של כוהן שהשתתף במלחמה, ואילו הרב סולובייצ׳יק, מנהיג היהדות האורתודוקסית בארצות הברית, מחיל את האיסור גם במקרה זה . 14 . ואכן, גם הרב עובדיה יוסף נדרש בתשובתו לסיפור דוד, ובהסתמך על פירוש רד״ק שראינו, הוא מסיק כי דוד נפסל מבניית המקדש בשל שפיכת דם נקי או הריגת חפים ומפשע, ״ומשמע שעל עצם המלחמות לא היה ראוי למונעו״ ( יחוה דעת, עמ' סא, בהערת השוליים ) . 15 . דומה שגם הרב שכטר, שהביא את העדות על רבו, הרב סולובייצ'יק, חש אי-נוחות ביחס לעמדה זו, ולכן הוסיף שם בסוגריים הפניה לפסיקתו המנוגדת של הרב עובדיה יוסף . אכן, לא הייתי רוצה להיות רב הנדרש ליישם בבית כנסת את עמדתו של הרב סולובייצ׳יק, ולא הייתי רוצה להיות חייל- . כוהן שעמדה זו מוחלת עליו 15 אף על פי כן יש חשיבות בעמ- דה תיאולוגית זו ובאופן שבו היא מפרשת את הרעיון היסודי המשתקף בדברי רבי יוחנן בתלמוד ובסיפורו של דוד בספר דברי הימים . מהמקורות הללו עולה – וביתר שאת, לפי פר שנותו של הרב סולובייצ׳יק – כי לא רק שאין קדושה במל- חמה, אלא יש סתירה בין קדושה למלחמה . למלחמה עשויה- להיות הצדקה, והמשתתפים בה עשויים להיות ראויים לשבח ולכבוד, אך אלה אינם מבטלים את ערכם של החיים שנלקחו, ואינם מעלימים את הדם שנשפך . ד . חתימה מהמקורות שעיינתי בהם כאן עולה שבין מלחמה לקדושה אין חפיפה, אלא דווקא ניגוד . לעמדה זו יש משמעות דתית חשובה . המקדש והתפילה נועדו לשלום ולכפרה, והם מנוגדים במהותם למעשי הרג, אפילו מוצדקים . לא הדת היא שתעניק לצבא, למלחמה וללוחמים הילה של קדושה ומעמד אלוהי, נשגב ומוחלט . הזיקה אל המלחמה אף עלולה, חלילה, לדחוק את הנוכחות האלוהית ולמנוע את התקבלות התפילות . לכן כלי נשק, ולהבדיל, לוחמים למודי קרבות, מנועים, לפי המ קורות הללו, מלהשתתף בכינון הנוכחות האלוהית ובהשראת- הברכה האלוהית . בעיניי יש לעמדה זו גם משמעות קיומית ומוסרית . דווקא משום שהיא עשויה להיות צורמת ומכאיבה עבור רבים מאיתנו, מוטב שנכיר באמת המרה שהיא מבטאת . להשתתפות במלחמה ולשפיכת הדם יש השלכות אישיות ולאומיות קשות וחמורות, חלקן בלתי הפיכות . חיילי צה״ל והחברה הישרא לית שהם פעלו בשליחותה שפכו דמים רבים במלחמה הזאת,- ואני חושש שההתייחסות לכך כמעשה של קדושה מבטאת התכחשות למחיר הדתי והמוסרי של שפיכות הדמים, ואולי אף הקלה בערכם של חיי אדם . ייחוס קדושה מוחלטת וגורפת למלחמה, על כל מהלכיה, עלול להתפרש כאילו המלחמה היא דבר נשגב ונעלה, שלא ניתן למתוח עליו ביקורת מוסרית, פוליטית, צבאית ואפי לו דתית . אם החיילים קדושים, מי יעז לטעון שהם עלולים- לעשות טעויות, ואפילו לעשות דברים פסולים ואסורים ? אם חיילי צה״ל והחברה הישראלית שהם פעלו בשליחותה שפכו דמים רבים במלחמה הזאת, ואני חושש שההתייחסות לכך כמעשה של קדושה מבטאת התכחשות למחיר הדתי והמוסרי של שפיכות הדמים, ואולי אף הקלה בערכם של חיי אדם

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר