|
|
עמוד:70
70 | אופקים אבל כל האירועים, התנאים והתיישרויות הכוכבים שבעולם לא היו מועילים להקמת המדינה אלמלא התמורה בזהות היהודית המכונה "ציונות" . העם היהודי עבר "שינוי ערכין" שגרם לו להיות מוכן לקדם ולנצל את הנסיבות הגיאו-פולי טיות החדשות שנוצרו במפנה המאות התשע-עשרה והעשרים,- ולחתור לריבונות יהודית . בלעדי הציונות מדינת ישראל לא הייתה קמה . תמורת-הזהות הציונית כללה שינוי אתוס וּויתור על אידיאלים שהיו חלק בלתי נפרד מהזהות היהודית . אין זה אומר שהיא לא שמרה ושִכללה רכיבים אחרים, מהותיים יותר, של הזהות הזאת – אליק לא נולד מן הים – אך במובנים חשובים הזהות הזאת השתנתה . השינוי מאתוס של פסיביות ביחס לגורל היהודי לאקטיביות היה תהליך לא טבעי וקשה, שכן הוא כלל הודאה בטעות ואף שיפוט לכף חובה של היהדות לדורותיה . במובן מסוים, המשמעות של הטענה כי מחובתנו לקחת את גורלנו בידינו ולחתור בכוחות עצמנו לריבונות יהודית – היא שהורינו, סבינו, גדולי עמנו וכל הדורות שקדמו להם חיו בשקר . אנו, שינקנו את האתוס האקטיבי הזה כמובן מאליו, עם הגות שגובשה מאז כדי להתגבר על הדיסוננס הזה, מתקשים להבין כמה טראומטי היה השינוי הזה . לצד שינוי האתוס כללה תמורת-הזהות הציונית גם ויתור על אידיאלים או השהייתם . למעשה, מדובר היה בעיצוב מחדש של אידיאלים לאומיים מסורתיים ושל היחס שלהם לחיי ההווה . העם היהודי פיתח אסטרטגיה להתמודדות עם העוב דה שאידיאלים מהותיים במסורת שלו – גאולת העם והארץ,- עבודת בית המקדש, ביאת המשיח וחידוש המלוכה – היו חסרי היתכנות ( ובמידה מסוימת, אף מנוכרים ) : הוא דחה אותם לזמן המשיחי, לאחרית הימים . כך היה יכול להאמין בהם ולהשתו קק אליהם, אך בלי לפעול למענם או לחיות באופן המשתמע- מהם . לא הייתה לו ברירה אלא לפעול כך, והוא נשען על הקבי עה שלא עליו המלאכה לגמור – החלק הזה בחוזה הוא באח- ריות האל . המובן מאליו היה שמדובר בחבילה : כל האידיאלים- הללו, הקשורים מהותית אלו באלו, נמצאים בתרדמה ; כשיבוא היום, הם יהפכו כולם לפעילים . החידוש העצום שבתמורה הציונית היה פירוק החבילה . גאולת העם והארץ הופעלה, ואילו המקדש, המשיח והחזרה בתשובה של העם נותרו רדומים . זה לא עבר באופן חלק . חלקים נכבדים בעם לא יכלו לשתף פעולה עם התנועה הציונית בשל הפעלת גאולת העם ; אחרים התקשו לשתף איתה פעולה בשל הותרת התשובה הדתית רדומה . אך התמורה צברה די תאוצה על מנת שהציונות תהפוך לאתוס הפעיל והדומיננטי של היהודים כי שות קיבוצית, ובכך להיות לווקטור המגדיר ומוביל את העם- הזה . עם השנים מאזן התרדמה-הפעלה של האידיאלים הללו עבר תמורות נוספות . אידיאל גאולת הארץ הצטמצם לכדי הנתח מהארץ שהיה בהישג יד – חלק קטן של השטח שבין הירדן לים – ואילו עבר הירדן המזרחי וחבלי ארץ נוספים מצפון ומ דרום חברו לתרדמתם של בית המקדש והמלוכה . היכולת לה- סכים לוויתור הזה היא שאפשרה לקבל את תוכנית החלוקה . - העשורים האחרונים התאפיינו במגמות צירוף מחדש של חבלי ארץ שהוקצו לזמן המשיחי אל אידיאל ההתיישבות בהווה, ובה-בעת נעשים גם ניסיונות להעיר את אידיאל המקדש . כך או אחרת, ההיסטוריה הקרובה מאוד של העם היהודי כוללת תמורת זהות משמעותית וקשה . קשה כל כך, שבלעדי ההפנמה העמוקה והכִֵּנה שאין ברירה אלא לחולל אותה, היא לא הייתה מתרחשת . זה היה ויתור על ציפור נפש יקרה לציונות, שבזכו תה הישראלים קיימים היום . - * * * ההיסטוריה הקרובה מאוד של העם היהודי כוללת תמורת זהות משמעותית וקשה . קשה כל כך, שבלעדי ההפנמה העמוקה והכֵּנה שאין ברירה אלא לחולל אותה, היא לא הייתה מתרחשת . זה היה ויתור על ציפור נפש יקרה לציונות, שבזכותה הישראלים קיימים היום
|

|