המלחמה, השלום ואנחנו: עלינו לחזור לכתוב את חזון השלום

עמוד:36

36 | אופקים אֵינוֹ נוֹדָע אֶלָּא בַּמִּלִּים שֶׁמְּקַיְּמוֹת אוֹתוֹ, בְּדִקְדְּוּק שֶׁל צֶדֶק, בְּתַחְבִּיר שֶׁל עַרְבוּת הֲדָדִית . תְּחוּשָׁה שֶׁל לִקְרָאתוֹ, שֶׁבְּקֹשִׁי פּוֹעֶמֶת, הִיא כָּל מַה שֶּׁיֵּשׁ לָנוּ עַד שֶׁנִּלְמַד לְבַטֵּא אֶת הַמֶּטָאפוֹרוֹת שֶׁבּוֹ, תּוֹךְ כְּדֵי דְִּבּוּר . שׁוּרָה שֶׁל שָׁלוֹם עֲשׂוּיָה לְהוֹפִיעַ אִם נִבְנֶה מֵחָדָשׁ אֶת הַמִּשְׁפָּט שֶׁהַחַיִּים כּוֹתְבִים, אִם נְבַטֵּל אִשְׁרוּרִים שֶׁל רֶוַח וְכֹחַ, נְפַקְפֵּק בִּצְרָכֵינוּ, נְאַפְשֵׁר הֲפוּגוֹת אֲרֻכּוֹת . ( ״לעשות שלום״, בתוך : הסיכוי הפראי לחיות , הוצאת הקיבוץ המאוחד . תרגום : ריקי טראום ) עשיית שלום דומה לכתיבת שיר . אי אפשר לדמיין את השלום בטרם מתחילים לכותבו, וכשם שאין קיומו של השיר אלא במילים הנכתבות, כך גם השלום אינו קיים אלא בבניית ״המ שפט שהחיים כותבים״, ״בדקדוק של צדק ובתחביר של ער- בות הדדית״ . - לא די בדיבור על שלום, אין להסתפק בהשראה שמעניק חזו נו, אף לא בבירור ערך השלום ביהדות ובחינוך לאורו . שיח- שלום תיאורטי הנועד לעורר את הלבבות חשוב, אך אין בו די . שיח כזה מאפשר לכולנו להיות שוחרי שלום – אבל לאחרית הימים, ל״שלום במרומיו״, לא בחיים עצמם . לא די לדבר על שלום, צריך לכתוב אותו . כתיבתו מחייבת בראש ובראשונה להחליט כי השגת שלום היא משימת חיים לאומית, ואחריה : הקמת כוח משימה שאחריותו ליצור ולע צב אפשרויות מדיניות, דיון פוליטי-קונקרטי באופיו ובאופן- עשייתו ויוזמה פרואקטיבית להשגתו . יש להתיישב ליד שול חן העבודה ולהתחיל לכתוב את ״המשפט שהחיים כותבים״,- כלומר : להניח יסודות לשלום, אבני דרך קונקרטיות . זאת תוך הענקת ערך לחיי אדם, מענה לשאלות הביטחון, התמודדות עם החששות, התעקשות על צדק וערבות הדדית ; תוך ויתור על כוח, תוך רפלקציה עצמית, הבנה עמוקה של מקורות הסכסוך עם הפלסטינים וטענותיהם, הכרה באנושיותם וב זכויותיהם, ותוך מחויבות עמוקה לייעוד שאנו מבקשים לע- צמנו . ואז, או אז, מתוך ההתקדמות בכתיבת השלום, בעצם- נוכחותו, בתחילה בתודעה ולאחר מכן בפועל, ייכתב בית-שיר שלום אחר בית-שיר עד להתהוותו . קָדֶנְצָה שֶׁל שָׁלוֹם תְּאַזֵֶּן אֶת מִשְׁקָלוֹ בִּנְקֻדְַּת מִשְׁעָן אַחֶרֶת ; שָׁלוֹם, נוֹכְחוּת, שָׂדֶה שֶׁל אֶנֶרְגְיָה אִינְטֶנְסִיבִית יוֹתֵר מִמִּלְחָמָה, עֲשׂוּיִים לִפְעֹם אָז, בֵּית-שִׁיר אַחַר בֵּית-שִׁיר אֶל תּוֹךְ הָעוֹלָם, כָּל אֶחָד מֵהֶם מַעֲשֵׂה חַיִּים מִלָּה אַחַת, כָּל מִלָּה רֶטֶט שֶׁל אוֹר – בְּדָפְנוֹתָיו שֶׁל גָּבִישׁ מִתְהַוֶּה . ( שם ) קשה מאוד להיחלץ מספירלת המלחמה הגוררת מלחמה . אך מחיר המלחמה כבד לאין שיעור ממחיר השלום, וחווינו אותו זה עתה באופן נורא . חוויית המשמעות בחיים של שלום, בחיי הגשמה וייעוד, עדיפה ועמוקה לאין ערוך מחוויית המשמעות שמעניקה ההרואיקה של המלחמה . אם חפצי חיים אנו, יש לא די לדבר על שלום, צריך לכתוב אותו . כתיבתו מחייבת בראש ובראשונה להחליט כי השגת שלום היא משימת חיים לאומית, ואחריה : הקמת כוח משימה שאחריותו ליצור ולעצב אפשרויות מדיניות, דיון פוליטי-קונקרטי באופיו ובאופן עשייתו ויוזמה פרואקטיבית להשגתו

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר