תקווה: תוכנית פעולה: המשבר הוא הזדמנות ללידה מחדש של ישראל

עמוד:72

72 | אופקים במילים אחרות, הוא המבוא ללידה . מלחמת האזרחים של ארצות הברית הייתה לידתה השנייה של האומה האמריקאית, הלידה שלה בבשלותה, אל תוך קיומה הבוגר, אל תוך עצמה . לידה שבוצעה באופן יזום ומודע לא למען קיום בלבד, אלא למען קיום ראוי . במקרה של ארצות הברית, קיום ללא עבדות . ייתכן כי אומות גדולות זקוקות ללידה שנייה שכזאת, לידה שרק אחריה הן הופכות למי שהן נועדו להיות . חברת הכנסת לשעבר רחל עזריה הייתה אומרת שכמו ארצות הברית, גם ישראל תצטרך לעבור משבר של לידה מחדש . דומה שכעת הגיעה שעתה של ישראל . אין הדבר מחייב חלילה מלחמת אזרחים עקובה מדם, אך הוא מחייב מלחמה על ערכים וע מידה עליהם . הוא מחייב תוכנית פעולה והתמודדות מול מה- שלפנינו . המצב הנוכחי – המלחמה המדשדשת, חוסר ההכר עה והמנהיגות הפוליטית – כמו מזמינים לשקוע לתוך ייאוש- פסיבי . אך ייאוש אינו תוכנית פעולה, ותוכנית פעולה היא תקווה . עלינו להבהיר לעצמנו מול מה אנו בעצם עומדים, וכיצד יש לפעול . החטא הקדמון מלחמת האזרחים האמריקאית פרצה סביב החטא המתמשך של ארצות הברית : התכחשותה לערכיה הליברליים המכוננים והתמדתה בשעבודם של בני אדם על בסיס גזע . המשבר שאנ חנו נמצאים בו פרץ סביב החטא המתמשך שלנו : התכחשותנו- לעקרונות שהבטיחו לנו עצמאות : ההכרה בעם נוסף שחולק איתנו את הארץ . עיקרון בסיסי זה היה כלול ומפורש לא רק בהחלטת האו"ם של כ"ט בנובמבר 1947 על ההכרה במדינה יהודית בארץ יש- ראל לצד מדינה פלסטינית ( "ערבית" ) , אלא בתפיסתם של מנהיגי התנועה הציונית משני צידי המתרס הפוליטי, הן אצל בן גוריון והן אצל ז'בוטינסקי . כפי שלא נכונות הטענות כלפי אבות האומה האמריקאית, כאילו לא ראו כל בעיה עם העבדות, כך לא נכונות הטענות כלפי מקימי המדינה, כאילו סברו שארץ ישראל היא "ארץ ללא עם" ושמדינה עבור היהודים תשלול מדינה עבור כל עם אחר בארץ . בן גוריון קבע כבר ב 1931 כי עֶקרון ההגדרה העצ- מית תקף לפלסטינים בדיוק כפי שהוא תקף ליהודים : - יש בעולם עיקרון ששמו זכות ההגדרה העצמית . אנחנו היינו תמיד ובכל מקום מעריציו ולוחמיו . 2 . דוד בן גוריון, "המדיניות החיצונית של העם העברי", הרצאה בקונגרס ראשון לא"י העובדת, ברלין, ז' תשרי תרצ"א . היננו בכל לב בעד זכות ההגדרה העצמית לכל עם, לכל איבר מן העם, לכל קיבוץ אנשים, ואין ספק כי יש לעם הערבי בארץ ישראל הזכות לה גדרה עצמית . ואין זכות זו מוגבלת ומותנה בתו- צאות השפעתה עלינו ועל עניינינו . אין לגרוע- מחופש ההגדרה העצמית לערבים מחשש שמא יהא עלול להקשות על עבודתנו . כל הגרעין המו סרי הגלום בתוך הרעיון הציוני הוא הדעה שהעם- – כל עם – הוא מטרה לעצמו ולא אמצעי למ טרותיהם של עמים אחרים . וכשם שאנו רוצים- שהעם היהודי יהיה אדון לעצמו ובעל יכולת לק בוע את גורלו ההיסטורי מבלי להיות תלוי ברצו- נם – ואפילו ברצונם הטוב – של עמים אחרים,- כך אנו חייבים לבקש גם לגבי הערבים . 2 בן גוריון מבהיר את העניין בפשטות : זכותו של העם הערבי להגדרה עצמית בתוך גבולות ארץ ישראל אינה פחותה מזכו תו של העם העברי לכך, ואף אינה תלויה בה . זכות זו שמורה- המצב הנוכחי – המלחמה המדשדשת, חוסר ההכרעה והמנהיגות הפוליטית - כמו מזמינים לשקוע לתוך ייאוש פסיבי . אך ייאוש אינו תוכנית פעולה, ותוכנית פעולה היא תקווה . עלינו להבהיר לעצמנו מול מה אנו בעצם עומדים, וכיצד יש לפעול

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר