המשיח, השלום והעכשיו: על ההבדל המכריע בין משיחיות למשיחנות

עמוד:40

40 | אופקים פחד, וכל עוד אין ודאות חתומה יש חירות פתוחה לבקשת הצדק והשלום כנגד מצב עניינים שההיסטוריה מציבה . בקשת החירות, הצדק והשלום, המתחילה ביציאתם של היהודים ממצרים, היא מאז ועד היום אידיאל בלתי-מושג, שהניסיון להשיגו הוא שמחולל תכלית בכל צעד בדרך המדברית אל עבר ארץ ההבטחה שתמיד נותרת מעבר לאופק . לכן, לדבריו, "להיות פתוח אל העתיד זה להיות יהודי, ולהפך" . 6 בין משיחיות למשיחנות משיחנות היא תוכן דתי קונקרטי וספציפי, תמונה מקובעת של אחרית הימים העוקדת את העתיד לתסריט אחד בלעדי . המשיחיות, לעומתה, אינה תוכן אלא צורת תודעה פתוחה המשחררת את ההווה מכבליו ומבטיחה כי למרות כל פגמיו ופגיעותיו, עולם של שלום וצדק הוא אפשרי . המשיחנות היא כלא סגור של ודאות, בשעה שהמשיחיות היא אופק פתוח של אפשרויות ; זו תשובה סגורה וזו שאלה פתוחה, זו תובעת ציות וזו מאפשרת לחלום . המשיחיות מבקשת לתקן את העולם הזה, ואילו המשיחנות – להחריבו לטובת אחד שיבוא במ קומו . הראשונה צופה אל הבאות בחיפוש אחר סליחה וכפרה- על פגיעות העבר, בשעה שהאחרונה עיוורת, מבקשת עליהן נקמה . הפרוגרמה הפוליטית המשיחנית חותמת את העתיד, 6 . 118 . Jacques Derrida, Mal d'archive : une impression freudienne , Éditions Galilée, 1995, p . בזמן שהמשיחיות פותחת את ההווה אל אופק של אפשרויות, מבחינה בין גבולות הנוכחי לאפשרויות העתידי, מדגישה את האי-זהות בין מה שהינו לבין מה שעוד יכול או עלול להיות, ומאמינה כי כל מציאות שיצרו בני-אדם גם ניתנת לשינוי על ידיהם . בעוד המשיחנות היא ידיעת תכלית ההיסטוריה ומתן רשות לחתור אליה בכל מחיר, המשיחיות מושתתת על הכרה באין- ספור הנתיבים הפתוחים לפניה בכל רגע, ובחירותנו, בחובתנו ובאחריותנו לקבוע לאילו מהם תפנה . לכן, בעוד המשיחנות היא חזון קונקרטי לבאות, המשיחיות מפיחה תוחלת ברגע זה כשהיא מושתתת על האמונה המתמדת ביכולת יצירה, חידוש ושינוי . המשיחיות אינה משאלת לב רחוקה, ציפייה פסיבית או ודאות שאננה, אך גם לא ודאות, ידיעת העתיד או רישיון פוליטי לאלימות ולכפייה . תחת זאת היא פתיחות מתמדת לאפשרות התיקון והחלופה, והתרסה עיקשת כנגד כל מה שמציג את עצמו כגורל היסטורי בלתי-נמנע . המשיחנות היא אמת אבסולוטית, טוטלית וטוטליטרית, שאינה מסוגלת לפשרה, רואה בכל התנגדות אויב ובכל ביקו רת בגידה, ואין קורבן שאינו מוצדק בעבורה ואין פריצת גבול- שאינה מתורצת בדרך להגשמתה . המשיחיות, לעומת זאת, ארז אהרון, ללא כותרת , שמן על בד, 45 x 90 ס"מ

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר