|
|
עמוד:51
אופקים | 51 י ח ד נ ס ב ו ל | ר ב ק י ר ו ז נ ר המוכר "רושם", לקנייה ברשתות סופרים מנוכרות אך מרובות אפשרויות ; מהליכה לבית הספר הקרוב לבית – המייצר חב רויות מקומיות – למיונים לבתי ספר ובחירה על-אזורית, תוך- ניתוק מהגיאוגרפיה והחלפתה בשאיפות לימודיות, ערכיות או דתיות ; ממספר תנועות נוער חד-ספרתי למספר דו-ספרתי, תוך פיצול אידיאולוגי פרטני יותר ויותר, ועוד ועוד . לכל אחד מהשינויים יתרונות וחסרונות, חלקם בלתי נמנעים והם חלק מצמיחתה של המדינה, וחלקם בחירות אידיאולוגיות של הש לטון בעשורים האחרונים, אשר העדיף מדיניות ניאו-ליברלית- על פני מדיניות רווחה . אך בין שבכוונה תחילה ובין שכפועל יוצא, שינויים אלה הופכים עוד ועוד מערכות יחסים בישראל לכאלה המתאפיינות בגזלשאפט, ולא בגמיינשאפט . יש לומר, בגזלשאפט יש גם יתרונות : מעבר למודרניזציה שבו, הוא מאפשר תחושת שייכות נרחבת יותר לכלל האזרחיות והאזרחים . שכן בעוד הגמיינשאפט מחזיר אל מעגלי השייכות הראשוניים והבסיסיים – במקרה של החברה בישראל, אל מעגל השייכות היהודי – הגזלשאפט מכיל את כולם . כך בימי המלחמה הראשונים, לאור הגמיינשאפט היהודי החזק שהת עורר, עשרים אחוזים מאוכלוסיית אזרחי ישראל מצאו את- עצמם "בחוץ", נעלמים ונאלמים למול הזוועה ולמול זרו תם בגמיינשאפט . החזרה אל הגזלשאפט – לצד מאמצים- מסוימים להכניסם גם אל הגמיינשאפט – מאפשרת להם יתר נוחות במרחב . התעלות של האני בשבעה באוקטובר, לנוכח הזוועות שהתגלו לנגד עינינו, הח ברה היהודית-ישראלית מיהרה להפנות פניה פנימה, אלה אל- אלה, והיה נדמה שהנה, הגמיינשאפט הייחודי שלנו – זה מן האתוס – סוף-סוף מקבל את המקום הראוי לו, והוא יהיה כאן כדי להישאר . אולם לא נדרשו אלא ימים ספורים כדי שזה יתחיל להתערער . דוגמה מובהקת לכך אירעה עוד בימיה הראשונים של המלחמה . באחד-עשר באוקטובר, ימים ספורים לאחר הטבח, כשהחברה הישראלית כולה דימתה שהתאחדה, בעל הדירה של ענבר הימן ז"ל, שאז הוחזקה כחטופה בעזה ( מאז התגלה שנרצחה ) , דרש מהשותף שלה לדירה לשלם שכר דירה מלא, גם על החלק שלה, ולחפש לה מחליפים . דריש תו עוררה זעם ציבורי עז . הייתה זאת התנגשות חזיתית בין- תחושת גמיינשאפט של מיליוני ישראליות וישראלים, שה תאחדו תחת מתקפת חמאס, ובין גזלשאפט של אדם שהמ- שיך לנהל את חייו כמו בשגרה, כאשר שוכרת היא רק שוכרת,- ומה שמתקיים ביניהם הוא מערכת יחסים אינסטרומנטלית להפקת רווח הדדי – הוא של שכר, היא של דירה . אין זאת מור רימר, אמפי ( מתוך הסדרה ׳באישון ליל׳ ) ,2020 תצריב אקווטינטה
|

|