יצחק טבנקין בעליה השלישית

עמוד:8

עכשיו, שטבנקיו בא לגדוד קודם כל מתוך הזדהות עם דרך הגדוד יותר מאשר בשלי­ חות אחרות­העבודה . הוא בא מתור ביקורת על אחדות­העבודה ומתוך תקוה, שהגדוד כתנועה יציל את אחדות­העבודה . אני רוצה להביא שתי עדויות בנושא זה, היות שהוא נושא, שלפי דעתי, גם בתקופה ההיא וגם החוקרים של עכשיו, טועים בו . במכתב שכתב אליהו גולומב, שהיה ידידו הקרוב מאוד של טבנקיו באותה תקופה, בפברואר ,1922 כלומר חודשיים אחרי בואו של טבנקיו לעיו­חרוד, הוא אומר : "מחשבתי אני לשוב לחוץ­לארץ לשנה . יצחק מתנגד מאוד . הוא רוצה שאכנס לגדוד, אפילו אם לא אתערב בשום דבר, אעבוד ודי . לו היתה אחדות­העבודה פועלת, אומר טבנקיו, אפשר היה לכוון כניסת כוחות לגדוד . אפשר היה להצעיד קדימה את איחוד המשקים . אפשר היה לסדר את ענייני ההגנה, את ענייני המשרד לעבודות ציבוריות וכוי . זה כבר לא יהיה ארגון פוליטי גרידא של אחדות­העבודה . " דרכו של טבנקיו בגדוד באותם ימים התקיימו דיונים קשים באחדות­העבודה על מקומה לאחר הקמת ההסתדרות . לאחר שהוקמה ההסתדרות, שלקחה מאוודות­העבודה את התפקיד העיקרי שלשמה הוקמה, שלקחה ממנה את המרכז החקלאי, את האגודות המקצועיות, את קופת­ חולים, את המשרד הקבלני, את ההתיישבות, צפה השאלה : מה תהיה אחדות­העבודה . בהצעתו של טבנקין היה הרעיון להפוך את אחדות­העבודה, למה שהיה אחר­כך אולי הקיבוץ­המאוחד או למה שהוא רצה לראות בגדוד . הוא הציע להפוך את אחדות­העבודה לגוף חלוצי אוונגארדי, וכשהצעתו זו, בדיון שהיה באוקטובר 21 . 10 . ,3 בקבוצת החמישה­שישה ראשי אחדות­העבודה, לא התקבלה, הלך לגדוד . קטע מדבריו באותו דיון נרשם בפרוטוקול : "בלי מחנה חברים, שיעמוד כולו לתפקידי העליה, מידור העבודות הציבוריות, ההתיישבות החקלאית, העבודה התרבותית לרשות עבודתנו, לא תהיה ההסתדרות מה שצריכה להיות . בשביל שההסתדרות תוכל להגשים את הציונות הסוציאליסטית, צריך שהמפלגה הציונית­הסוציאליסטית תהיה בנויה לא על אנשים המכירים ברעה הציונית­המוציאליםטית בלבד, אלא גם על אנשיט המתמסרים לגמרי לכל עבודה ממשית, הנובעת מתוך דרישות ההתגשמות הציונית­הסוציאליסטית . " "נוסיף לתקנות אחדות­העבודה עור שתי הוספות : 1 ( חבר אחדות­העבודה יהיה פועל, המעמיד את עצמו לרשות הפעולה הציונית­םוציאליסטית, לרשות אחדות­העבודה ביחס למקום, למקצוע וכוי . 2 ( אחדות­העבודה עובדת את עבודתה בכל מקום על­ידי סניפים מאורגנים שלה . " ולבסוף, כשדעתו לא התקבלה, ביקש טבנקיו שוב את רשות הדיבור ואמר : "אם תפילו זאת בוועידתנו, ) ועידת אחדות­העבודה הקרובה בחיפה ( , אנחנו, החושבים כך, נהיה מוכרחים להיכנס לגדוד העבודה ולעשותו לאחדות­העבודה . " אני חושב, ואין צורך להוסיף, שטבנקיו, בכניסתו לעיו­חרוד, במערכה הראשונה על השילוב של הגדוד עם מורשת העליה השניה, נכשל . רובו של הגדוד לא הלך עם טבנקיו ואחר­כך התפורר . מדוע נכשל טבנקיו ? כשטבנקין נכנס לעיו­חרוד, חודשים לא רבים לפני פילוג הגדוד, הוא נקלע לתוך ויכוח שאפשר אולי לסווגו כויכוח בין שתי עמדות, עמדה של העליה השניה ושל העליה השלישית . אנשי הגדוד, שרצו לראות בגדוד תנועה ארצית שמטרתה קומונה כללית של פועלי ארץ­ישראל, השפעה על ההסתדרות, כיוון ההסתדרות ברוח הגדוד וכוי . לעומתם ­ שלמה לביא וחבריו, ראו קודם כל ובעיקר את תפקיד הגדוד בהתיישבות עצמה, בבניו ישוב גדול, שיתופי קומוניסטי בעמק . בתוך הויכוח הזה, טבנקיו, שכפי שהכירו אותו, המדיום שלו לא היה הנאום הגדול שעושה רושם ומשפיע מהר על הנוער, אלא, הייתי אומר בשפה של היום, שדרכו היתה דרך הטפטוף ­ עוד שיחה ועוד שיחה, כלומר ­ השפעה אישית איטית . במצב ההוא שהתקיים בגדוד, טבנקיו בבדידותו וכאדם חדש לא הספיק להביא את עמדתו המיוחדת, ומשום כך היא נעלמה מעיני חלק ניכר מהחוקרים, שכיום בודקים את התקופה ההיא . טבנקיו ניסה לשלב את ההתיישבות עם הארגון הארצי . גם התיישבות וגם ארגון ארצי . גם שיתוף וקומו נר, ארצית וגם אוטונומיה לישוב . גם אמצעי יצור בידי 8

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר