לבחינת דרכים בסוציאליזם

עמוד:12

לבחינת דרכים בסוציאליזם 63 זכורים דברי רחל המשוררת בתשובה לבילינסון, שאמר פעם על אנשי העליה השניה כי הם הביאו קרבנות רבים; רחל ענתה לו : אין זה נכון, אנשי העליה השניה לא הביאו קרבנות . המעבר לעבודה, לעברית, לתנ"ך, לארץ­ישראל היה בשבילם ציווי פנימי שמילא את נפשם ­ ולא רק החיוב הוא שמשך אותם בעיקר, כי אם שלילת חיי הבטלה, חיי הגלות והשעבוד . בעזרת האידיאה וכוח ההתנדבות הרצינית נוצרו מפעלים סוציאליסטיים ­ הקבוצה, הקיבוץ, המושב, הקואופראציה, שכונת­הפועלים ובית­הספר תחפשי . וכד נוצר השוויון שלנו, שאמנם אף הוא מוגבל עדיין . עוד בתוכנו שכבות שונות החיות בהרגשה של אי­שוויון : הפועל הבודד מול הפועל המאורגן בחייו, הפועל השחור מול הפועל המקצועי, הפועל מחוסר­העבודה מול הפועל העובד בקביעות . השוויון איננו מתגשם בפעם אחת בכל מאה אחוזיו . אולם למה שהגענו ­ הגענו בלי מדינה . וזה הבליט את הערך המוסרי של השוויון בתוכנו . לנו כלל לא היתר . אפשרות אחרת . אין זה נכון שפוחת ערכה של אידיאה, כאשר צורת הגשמתה נקבעת בתוך תנאים מסייעים . ערכה של האידיאה בה עצמה, ואפשרות הגשמתה מותנית בנושא המעוניין בה . ולנו לא ניתנה הגשמה סוציאליסטית אחרת מאשר זו החפשית מכל כפיה . איננו מוסריים יותר מעם אחר שמהפכתו לא היתה חפשית כמהפכתנו, אלא שלנו אין מדינה ואין ארץ, והארץ שבה רצינו להתיישב, היא שוממה, בלי מים מספיקים ועם משק מפגר, ונטלנו על עצמנו תפקיד התישבותי הקובע את הגשמתנו הסוציאליסטית . מוסר הגשמתנו קשור בעובדה, שבשום מקום בגולה לא היינו יוצרי המשק, שאיננו פרוליטארים בני פרוליטארים, שהננו פועלים שאין להם עבודה ואין להם מעמד . ועלינו להגשים את שאיפתנו אגב בנין ארץ, משק וחברה; ובמידה שנפגשנו עם משק קיים מקודם, בנוי באורח קאפיטאליסטי ­ בפרדסנות, במושבה וכוי ­ עמדו לפנינו שאלות של דרכי מלחמה מותאמים לדרכי נותן­העבודה . אנו גם נושאי הסוציאליזם האינטרנאציונלי, השונה מן הסוציאליזם הקוסמו­ פוליטי או האימפריאליסטי, זה הרוצה להשליט עם אחד על עמים אחרים . אנו נושאיה הטבעיים של האידיאה האינטרנאציונלית ובזה אנו ,,אתה בחרתנו" . כשם ­ אף שישנו בחברה חלק שניתן לפרוליטארי להיות שליח הגאולה האנושית הכללית שכוחו ויכולתו גדולים יותר משל הפרוליטארים והאיכרים, חלק שהשכלתו ואוצרות תרבותו עשירים יותר, ושלו היה הוא נושא הסוציאליזם, היה מגשים אותו בפחות כפיה ואולי גם ביתר קלות ­ כן ניתן לנו, ליהודים, להיות שליחי האידיאה הסוציאליסטית האינטרנאציונלית המקשרת בין עמים ומדינות, הגם שאנו עם בלי מדינה . לנו נתן האינטרנאציונליזם הכנה, כי אין לנו כלל אפשרות של דיכוי וניצול עמים אחרים . ובכל זאת ידוע לנו שגם בעמנו, בישובינו, ישנם זרמי מחשבה ושאיפות פאשיסטיות­שוביניסטיות המפועמות התנשאות לאומית . בדרך הגשמתנו הסוציאליסטית יש מינימום של ניגוד ומכסימום של הרמוניה עם אידיאל הגאולה האנושית הכללית . כאדם, כבן עם, כאיש­עבודה סובר אני, כי האוואנגארד של הסוציאליזם בעולם ביצירת ערכים וצורות­חיים שיש בהם משום 12

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר