|
|
עמוד:9
יצחק ppa : iu אדם עליון, אלא באשר רע לו, באשר הוא מרגיש את הרע הזה על גופו, באשר הרע הזה מקפח את חייו . שאיפתו של הפועל לשוויון אינה רק חוויה של השתתפות בצער כל אדם, אלא נובעת מהווייתו הפשוטה, היוםיומית . ולכן הוא הנושא של אידיאל השוויון, של המוסר הסוציאליסטי . מעמד הפועלים מעוניין במה שהוא מעוניין, כי לא נשקף לו עתיד טוב במשטר הקיים, באשר הוא מחוסר פריבילגיות וחלש, באשר הוא היוצר והוא המקופח . תנועה צריכה תמיד לבחון את דרכה . התנועה הסוציאליסטית, המשחררת את האדם ואת כוחות התפתחותו, המשחררת עמים וגזעים, המשחררת את האשה משעבוד האם עמדה במבחן ? אחת אנו יכולים לאמור בוודאות : הביקורת הסוציאליסטית עמדה במבחן . נתאמתו כל הנבואות של כל מי שנתנבא : הבולשביזם, הריפורמיזם, האנארכיזם; צדק כל מי שניבא שחורות לקאפיטאליזם, שחזה אפשרויות גם של כשלון לתנועת הפועלים, שבטח בכשלון הדימוקראטיה וחבר הלאומים . גם הביקורת האנארכיסטית לגבי ,,גאולה" אשר בשלטון המדיני,2 גם הפקפוקים ב"מהירות" ו"פרמאננטיות" של המהפכה העולמית,3 גם החששות ממלחמת אחים וחברים בשלטון פועלים כל הנבואות הרעות נתקיימו . כל ביקורת, כל שלילה נתקיימה והצדיקה את עצמה . אבל בתחום החיוב וההגשמה אנו עדים לפילוג ולחולשה . דרכים שונות להגשמת הסוציאליזם קיימת מבוכה בכל הזרמים הסוציאליסטיים . שואלים : מי צדק י מי הלך בדרך הנבונה ז אין לדון לשלילה גמורה ואין להוציא מכלל התנועה הסוציאליסטית לא את הריפורמיזם ולא את הבולשביזם ולא שום חלק אחר בתנועה . כולן חלקי תנועה בעלות אידיאה אחת : המשותף בהן שלילת המשטר הקאפיטאליסטי, שלילת שעבוד האדם, שעבוד הגזע, שלילת שעבוד המדע ושעבוד הרוח האנושית לשלטון הממון . התנועה הסוציאליסטית באידיאל שלה היא אחת, בנושא שלה היא אחת, בשלילה היא אחת, אולם בדרכי ההגשמה עדיין איננה אחת ומאוחדת . כי תנאי ההגשמה הם תנאי המלחמה, ואלה נקבעים גם עלידי יריבינו במלחמה, עלידי המעמדות היריבים ודרכי מלחמתם, ועלידי תנאי ההתפתחות של העמים והמדינות בהם לוחם הסוציאליזם על הגשמתו, שהם שונים בתקופות שונות . מזכיר האינטרנאציונל הסוציאליסטי, פרידריר אדלר, כתב לאחרונה על הטרא גדיה של שני תאריכים בתולדות תנועת הפועלים : במלאת חמישים שנה ליסוד האינטרנאציונל פרצה המלחמה הקודמת, במלואת לו שבעים וחמש שנה שוב אנו עומדים בתוך המלחמה . ולא עוד אלא שהאינטרנאציונל הוא מפורד, ואלה שהיו צריכים להיות חבריו במעשים משותפים נלחמים זה בזה . בכלזאת אין לסתום 2 . ראה להלן וכן בכרך א' בהערות כלליות, עמ' 494 . 3 . עלפי תורת המהפכה הפרמננטית ) המתמדת ( של ל . טרוצקי, אין להסתפק ב"מהפכה סטאטית" בגבולות ארץ אחת, ועל התנועה הסוציאליסטית המהפכנית לכוון את מדיניותה לקראת "מהפכה מתמדת" דינאמית, המתפשטת והולכת בעולם כולו .
|

|