לבחינת דרכים בסוציאליזם

עמוד:9

יצחק ppa : iu אדם עליון, אלא באשר רע לו, באשר הוא מרגיש את הרע הזה על גופו, באשר הרע הזה מקפח את חייו . שאיפתו של הפועל לשוויון אינה רק חוויה של השתתפות בצער כל אדם, אלא נובעת מהווייתו הפשוטה, היום­יומית . ולכן הוא הנושא של אידיאל השוויון, של המוסר הסוציאליסטי . מעמד הפועלים מעוניין במה שהוא מעוניין, כי לא נשקף לו עתיד טוב במשטר הקיים, באשר הוא מחוסר פריבילגיות וחלש, באשר הוא היוצר והוא המקופח . תנועה צריכה תמיד לבחון את דרכה . התנועה הסוציאליסטית, המשחררת את האדם ואת כוחות התפתחותו, המשחררת עמים וגזעים, המשחררת את האשה משעבוד ­ האם עמדה במבחן ? אחת אנו יכולים לאמור בוודאות : הביקורת הסוציאליסטית עמדה במבחן . נתאמתו כל הנבואות של כל מי שנתנבא : הבולשביזם, הריפורמיזם, האנארכיזם; צדק כל מי שניבא שחורות לקאפיטאליזם, שחזה אפשרויות גם של כשלון לתנועת הפועלים, שבטח בכשלון הדימוקראטיה וחבר הלאומים . גם הביקורת האנארכיסטית לגבי ,,גאולה" אשר בשלטון המדיני,2 גם הפקפוקים ב"מהירות" ו"פרמאננטיות" של המהפכה העולמית,3 גם החששות ממלחמת אחים וחברים בשלטון פועלים ­ כל הנבואות הרעות נתקיימו . כל ביקורת, כל שלילה נתקיימה והצדיקה את עצמה . אבל בתחום החיוב וההגשמה ­ אנו עדים לפילוג ולחולשה . דרכים שונות להגשמת הסוציאליזם קיימת מבוכה בכל הזרמים הסוציאליסטיים . שואלים : מי צדק י מי הלך בדרך הנבונה ז אין לדון לשלילה גמורה ואין להוציא מכלל התנועה הסוציאליסטית לא את הריפורמיזם ולא את הבולשביזם ולא שום חלק אחר בתנועה . כולן חלקי תנועה בעלות אידיאה אחת : המשותף בהן ­ שלילת המשטר הקאפיטאליסטי, שלילת שעבוד האדם, שעבוד הגזע, שלילת שעבוד המדע ושעבוד הרוח האנושית לשלטון הממון . התנועה הסוציאליסטית באידיאל שלה היא אחת, בנושא שלה היא אחת, בשלילה היא אחת, אולם בדרכי ההגשמה עדיין איננה אחת ומאוחדת . כי תנאי ההגשמה הם תנאי המלחמה, ואלה נקבעים גם על­ידי יריבינו במלחמה, על­ידי המעמדות היריבים ודרכי מלחמתם, ועל­ידי תנאי ההתפתחות של העמים והמדינות בהם לוחם הסוציאליזם על הגשמתו, שהם שונים בתקופות שונות . מזכיר האינטרנאציונל הסוציאליסטי, פרידריר אדלר, כתב לאחרונה על הטרא­ גדיה של שני תאריכים בתולדות תנועת הפועלים : במלאת חמישים שנה ליסוד האינטרנאציונל פרצה המלחמה הקודמת, במלואת לו שבעים וחמש שנה ­ שוב אנו עומדים בתוך המלחמה . ולא עוד אלא שהאינטרנאציונל הוא מפורד, ואלה שהיו צריכים להיות חבריו במעשים משותפים ­ נלחמים זה בזה . בכל­זאת אין לסתום 2 . ראה להלן וכן בכרך א' בהערות כלליות, עמ' 494 . 3 . על­פי תורת המהפכה הפרמננטית ) המתמדת ( של ל . טרוצקי, אין להסתפק ב"מהפכה סטאטית" בגבולות ארץ אחת, ועל התנועה הסוציאליסטית המהפכנית לכוון את מדיניותה לקראת "מהפכה מתמדת" דינאמית, המתפשטת והולכת בעולם כולו .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר