|
|
עמוד:9
כוחה של הזדהות כל אלם תלוי בחברה, משום שיסוד קיומו הוא השלטון על הטבע, ושלטון זה נקנה רק במאמציה של החברה תלות זו מולידה . יחסים 1 יחסי סולידריות והרמוניה, או יחסי שנאה ומלחמה . מכל מקום, בחברה ומובנת אותנו אין יחסים אלה מגיעים לעולם ל כלל זהות ן : יו : י . י"ידי החברד . אנו נאבקים בבעייה זו, מתמודדים על השגת הזהות ה,את . ביטול עוד איננו מבטל את כל הניגודים שיש בחיי האדם הקניין הפרטי החומרי אד ת אי הקיום הפיזי של האדם הם גם היסוד לקיום הרו חני . יחיד המזדהה יש להם כוח של יצירה, של עליית עם הכלל, והכלל המזדהה עם הפרט רמת האדם ביצירתו, בפעילותו הכלכלית והתרבותית גם יהד . * * * א ין הקיבו ץ הנושא של הקיבוץ הוא האדם, היחיד . בלעדיו ובלי רצונו דלא קיים . ההגשמה האישית היא הכרה שהיתר, לרצון והתגלמו ! ובמעשה . א סגולות אישיות, טבעיות או מוקנות ) כפרי חינוך אידיאולוגי ( בלבד מחשלות את הרצון האישי הזה . הוא גם יליד גורמים אובייקטיביים מהפכניים חלוציות אישית סובייקטיבית זו איננה באה אלא מתוך הפיכת הגורמים ההיסטוריים האובייקטיביים לרצון ולצו אישי, לנורמה מוסרית מחי יבת . זה טיבם של גילויי החלוציות בכל התנועות המהפכניות בעולם ובהיסטוריה . ) מתוך הרצאה, אפריל 1933 ( * ■¥ . ¥■ העולם ד . א ח ר ג ם בנפשו של החבר אנו מקיימים קומונה כשאנו מוקפים עולם אחר, והעולם האחר הזה איננו נמצא רק מחוץ לקיבוץ . הוא נמצא גם בנפשו של החבר, שהוא נצר ויורש של חברה בעלביתית בת דורות רבים הברה, בה המשפחה מיוסדת על קניין פרטי . זהו מקור לפרובלמטיקה . אינה יכולה להשאיר הקומונה, בכל מקום בעולם, לא תשאיר את המשפחה בתוכה כמיוסדת על קניין משפחתי . משפחה, כיסוד ובמסגרת לקניין _ עומדת בניגוד לביטול הקניין הפרטי . כי רק ביטול הקניין הפרטי משמש יסוד לקניין הכללי . חברה, שאין בה שלטון של קפיטל ויש בה שלטון החברה, איננה יכולה להתקיים, אם לא יהיה ביסודה מקור החיים . החינוך המשותף נמצא במלחמה לא עם החינוך המשפחתי שמחוץ לקי בוץ, אלא עם נטייה מורשתית של הבעלביתיות, המשפחתיות היהודית, הגלותיות המבקשת לשוב ולהתחדש בכל אדם בקיבוץ .
|

|