מבוא

עמוד:13

מבוא 13 אביבית להשפיע על דעת הקהל דרך יצירותיהם וכתיבתם הפובליציסטית . הוא סוקר את הפעילות הפוליטית של חלקם בתקופה זו ובודק כיצד ניסו להשפיע על הנהגת המדינה, כיצד הייתה אמורה מדינת ישראל להיראות על פי חזונם ומה היו הערכים שבהם האמינו . אמנים אלו חיו בסופה ( או לאחריה ואולי בעיצומה ) של המהפכה המשמעותית ביותר שידע הקיום היהודי, לאחר מאות שנים ללא עצמאות פוליטית . הם עצמם השתתפו במהפכה הציונית ופעלו להצלחתה כלוחמים במלחמת העצמאות וכאמנים בשירות המפעל הציוני, לדוגמה, בלהקות צבאיות או ביצירת סרטים שלא אחת מהללים את גבורתו של הלוחם הישראלי . ייתכן שחזונם באשר למדינה שתקום היה שונה, אך בניגוד לבוהמיינים בעולם שקראו למהפכות בארצם, הם לא היו מעוניינים להחליף את המשטר או את צורת החיים בישראל . במובן זה, מדובר בבוהמה שצמחה בעקבות מהפכה, שלפחות לכאורה הצליחה להשיג רבים מיעדיה המרכזיים, ולא בעקבות כישלון מהפכה ( בדומה למהפכה של הקומונה הפריזאית ב- 1871 ) . עם זאת, החברה הישראלית ראתה עצמה כנתונה בסכנה קיומית מתמשכת, ויש מקום להניח כי פער מהותי זה השפיע על עיצוב אופייה של הבוהמה הישראלית . בלב הספר עומד הניסיון להבין את הקבוצה הזאת בהקשרים אלו . ניתוח היצירות של חלק מאמני הבוהמה הבולטים מאפשר לבחון כיצד ( אם בכלל ) השתקפה מדינת ישראל בחזונם ואילו דרכים נקטו כדי להשפיע על דעת הקהל . אמנם חזונם לא התממש, אולם היצירות והפרסומים שהם הותירו מאפשרים להעלותו באוב . לבוהמיין תדמית של אמן המורד בחברה, אולם מה היה אופי מרידתם של אמני הבוהמה התל-אביבית ? לאורך ההיסטוריה בזו בוהמיינים לחוקי החברה ופעלו נגד השלטון, ואילו הבוהמיינים התל- אביביים פעלו במדינה צעירה, שנלחמה על חייה ושחלקים גדולים ממנה חדורי רוח פטריוטית ואמונה עזה בזרם הציונות הסוציאליסטית ( בחלק מן

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

למדא עיון - הוצאת הספרים של האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר