|
|
עמוד:13
13 מילים ומילות העוסקים בפסיכואנליזה בהקשריה התרבותיים . באמצעות במה זו אנו מקווים לעודד ולהמריץ שיח מחקרי המתרכז בחשיבה הפסיכואנליטית הבין-תחומית ודיאלוג פורה בין הפסיכואנליזה לדיסציפלינות אחרות . ספרה של יעל פילובסקי בנקירר מדגיש את נקודת המבט החסרה בהגות על ברית המילה : האם הצופה מהצד כאשר המוהל פוצע את איבר מינו של תינוקה ומסיר את העורלה . המחברת מתחקה אחר הקונפליקט אל מול הממד האימהי ושואלת על נקודת המבט הפסיכואנליטית שיכולה לצמוח כשאין ממהרים להדחיק קונפליקט זה . דרך מסע מרתק העובר על פני מספר צמתים חשובים בכתיבתו של פרויד : שלושה תיאורי מקרה של פרויד, טוטם וטאבו ו משה האיש והדת המונותיאיסטית . היא מראה כיצד חיבורים אלה משקפים את שלושת הרבדים של ברית המילה בכתביו של פרויד - אינדיווידואלי, תרבותי והיסטורי . פרויד מסמן את ברית המילה כ"מאובן מפתח" ( leitfossil ) , עדות לממד חי שהתאבן, קיום שנשכח ונותר קבור באבן . "בכל אחד מן הטקסטים", כותבת יעל פילובסקי בנקירר, "מהווה ברית המילה מוטיב מרכזי אשר נכרך באופנים שונים במהלך הטקסטואלי, אשר שומט את הממד האימהי ומסיט את המבט אל האב, אל חרדת הסירוס, וסוגר את האפשרות לפתיחה של היחסים עם האם, לשאלות העולות מתוכם ולאתגר הטמון במפגש עם אופני קיום אלטרנטיביים . באמצעות דימוי זה 'מל' פרויד את הטקסט בתנועת חיתוך אשר בה בעת מעוררת את החרדה מאובדן איבר המין הגברי וגם חושפת את 'הפצע' ( הגברי אולי ) , המקשה על מגע עם שאלות שונות העולות בטקסט, ואת הכאב הלא מדובר של היחסים עם האם" . הספר הוא חקירה פסיכואנליטית מרחיקת לכת ומעמיקה החושפת את הלקונות בכתיבתו של פרויד ביחס לנשי ולאימהי בכלל ולברית המילה בפרט . הוא פותח פרספקטיבות חדשות ביחס
|

|