מבוא

עמוד:11

עם המקרבן . ז'אן פול סארטר הגדיר זאת כ"ספק קורבנות, ספק 1 מצביעה על ממצאי מחקר משתפות פעולה" . לדוגמה, יעל יצחקי הקובע שנשים ישראליות מרוויחות פחות מגברים באשמתן - הן נוטות לוותר על קרדיט ולבקש שכר נמוך . הן מפנימות את השיח הגברי ומתנהגות כפי שמצופה מהן, כלומר להיות נחמדות ועדינות ולא לדרוש משכורת גבוהה . אורית קמיר גורסת שמלכתחילה מדינת ישראל הושתתה על אי-שוויון מגדרי, כשהגישה הציונית קשרה בין הלאומיות לגבריות והעניקה לגיטימציה למבנה החברתי המבוסס על עליונות הגבר ונחיתות האישה ( קמיר 2011 : 459 ) . "סקירה של חמישה ספרי לימוד לאזרחות מעלה תמונה מדאיגה : בג"ץ מופיע בהרכב גברי בלבד [ . . . ] ונשים מוצגות כשהן מחטטות 2 בספרי הלימוד הן מיוצגות בסטריאוטיפים, הנמכה בזבל" . ואפליה . זכויות יסוד אינן מגדריות, הן אוניברסליות, "זכויות וחובות אזרחיות צריכות להיות עיוורות מגדרית" ( שם : 485 ) . "כל בני האדם נולדו בני חורין ושווים בערכם ובזכויותיהם . 3 "לכל אדם יש זכות לשוויון בפני החוק ולהגנה שווה של החוק ; לכל אדם יש זכות שווה ליהנות ממשאבי הכלל, וזכות לא להיחשף לאפליה פסולה . על המדינה לנהוג באורח שוויוני ולהקצות את משאביה 4 אך לא בהוגנות, ולפעול במרץ לסגירת פערים חברתיים בקרבּהּ" . כך הדבר במציאות . אי-השוויון על בסיס מגדרי גורם לחוסר צדק על אף שהנשים מהוות כמחצית מאוכלוסיית העולם . בישראל נקבע בפסקי דין רבים שהזכות לשוויון היא זכות חוקתית, הנגזרת מחוק יסוד : כבוד האדם וחירותו, וכי הפגיעה בה 1 . יצחקי, מנכ"לית נטע, המרכז לפיתוח קריירה, "אתגרים לנשים ישראליות במקום העבודה", פארלי שחר, "יומן אזרחי", רשת ב' , 2015 . 03 . 31 . 2 . קיזל וירושלמי, "לאן נעלמו הנשים מספרי הלימוד לאזרחות", מוסף הארץ , 2021 . 9 . 21 . 3 . "הכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם", אתר האו"ם . 4 . שם . אלם אילמות ואלימות במשפחה בישראל 11

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר