הקדמה: לראות סקס בכל מקום

עמוד:8

המדקה 8 מסייעת לנו להבין טוב יותר את הכוחות שפועלים בנו ומפעילים אותנו, ומאפשרת לנו לגלות חמלה רבה יותר כלפי עצמנו וכלפי אחרים . אבל האופן שבו שלובה המיניות באזורים נפשיים ופיזיים כה רבים בתוכנו הוא גם מה שהופך את הניסיון להבינה לחסר סיכוי . כמו הדג שנשאל : ״איך המים היום ? ״ וענה : ״מה זה מים", 1 כך גם המיניות מעצבת בדרכים גלויות וסמויות היבטים רבים כל כך בתפיסת המציאות שלנו, בהם גם תהליכי ההתבוננות עצמם, עד שכמעט אי – אפשר לעצור ולהסתכל עליה מבחוץ . במובן הזה נראה שחלקים מסוימים מחיינו הדחפיים נידונו להישאר תמיד מחוץ לטווח התפיסה שלנו . אותו קשר מורכב בין מיניות לחוסר ידיעה מביא לכך שלצידה של ההתקדמות המדעית בשנים האחרונות, ואולי אפילו בגללה, הופך השיח על תופעות מיניות למבולבל יותר ויותר . בעוד החשיבה הדתית מקנה מסגרת של כללים שנועדו לארגן ולהסדיר את החיים היצריים שלנו, המדע - שהפך לכלי העיקרי לגיבוש גוף ידע תקף ורלוונטי במערב החילוני - מתקשה לנסח תובנות שימושיות הנוגעות למיניות . המורכבות של החוויות המיניות והפוטנציאל הטראומטי שיש לחשיפה לתכנים בעלי אופי ארוטי, מקשים מאוד לבחון שאלות מחקר ממוקדות הנוגעות למיניות, או לתכנן ניסויי מעבדה שיבחנו שאלות אלה . מי שבכל זאת רוצה לחפש ראיות אמפיריות שתומכות ברעיונות הפסיכואנליטיים הקלאסיים בנוגע למיניות, יכול להביט בנתונים שפרסם לפני כמה שנים "פּוֹרנהַאבּ", אתר הפורנו הגדול בעולם . בין השאר אפשר לראות שם לאיזו פופולריות זוכים סרטונים שכותרתם ״בן ואמא חורגת סקסית״, המייצגים פנטזיה אדיפלית ; וסרטונים התומכים ברעיון הפרוידיאני שהריגוש המיני אינו מוגבל לאיברי הרבייה שלנו, אלא בא לידי ביטוי גם בשימוש שלנו בפה, ביחסנו לפעולת האכילה, בעיסוק שלנו בפי הטבעת ובצואה ובעוד כמה שילובים גופניים ורגשיים יצירתיים שאפילו פרויד לא הצליח לחשוב עליהם .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר