אהרון ידלין (חצרים, יד טבנקין):

עמוד:10

שעזבו את הקיבוץ ­ ועזבו אותו רבים מראשיתו, ולמעשה הרוב עזב, אך תמיד נשארו מעטים ­ כל אלה קיבלו הכשרה לעבודת כפיים עברית והם אלה שהיוו את הבסיס של תנועת העבודה, שעיצבה את מדינת ישראל . גם כיום, תארו לעצמכם לרגע את מדינת ישראל בלי מושבים ומושבים שיתופיים, ובלי מאתיים ושבעים קיבוצים ­ זאת מדינת ישראל חלשה, זאת מדינת ישראל שאין לה שום ייחוד . כי באמת, קו הייחוד, כמעט היחידי, של מדינת ישראל, זו התנועה הקיבוצית . אוניברסיטאות יש בכל העולם, וכך גם צבא ותעשייה וממשלה, כזאת או אחרת, כנסת ובתי משפט, כולם מצויים בעולם . הדבר היחידי שאין בכל העולם וישנו בישראל, זו התנועה הקיבוצית . מה נשאר מתנועת הנוער בגלגול השלישי שלה, בשלב הקרוי 'ריאליסטי' כמסגרת לחינוך משלים ? הדבר העיקרי שנשאר זו תנועת הנוער עצמה, אלה ארגוני הנוער עצמם . גופים אלה שרדו, ממשיכים להתקיים כשבהם רבבות חניכים . אין זה משנה שגיל החניכים הוא מעשר ומעלה וגם אלפי המדריכים הם צעירים . תנועת הנוער הקלאסית קיימת היום, בעצם, בשלב ההדרכה . המדריך בן השש­עשרה הוא תנועת הנוער האמיתית, כי הוא עומד מול האתגר התנועתי . מצד אחד, הוא מנחיל ערכים ומצד שני, הוא עצמו עוד לא גיבש את האידיאולוגיה . תוך כדי הדרכת ילדים בני עשר הוא מגבש לעצמו את הדרך ומחליט מה הוא יעשה בחיים . גס הנח"ל בנוי עדיין על תנועות הנוער . חניכי תנועות הנוער יוצאים לשנת שירות וממלאים תפקידים לאומיים . בשנים האחרונות נותר גם קילוח דק מאוד, לצערי, של מצטרפים להתיישבות . כיום, הקיום של התנועה הקיבוצית הוא בזכות הבנים, בזכות דור הבנים שנולדו בקיבוץ . רק מעטים מצטרפים מתנועות הנוער לקיבוצים, וכידוע, הקיבוצים אינם מתלהבים ממחנות עבודה וגם לא מזדרזים לקבל גרעיני נח''ל . התחושה היא, שנשארים מעטים . אבל, המעטים שמצטרפים לאותם קיבוצים, שלא מתייאשים וממשיכים לקלוט הכשרות של תנועות הנוער, הם בבחינת ויטמין חשוב, שאין דוגמתו לחברה הקיבוצית . כוחו של הוויטמין באיכותו . הוא מהווה מיעוט כמותי בתוך המזון, אבל מבחינה איכותית, יש והוויטמין קובע את כל הערך של המזון . השאלה הסוציולוגית כיום אינה מדוע נחלשה תנועת הגוער ! השאלה הסוציולוגית שבשנים האחרונות אני שואל את עצמי, היא בעצם : מדוע בכל זאת היא ע 1ד קיימת, אל מול התהליגימ שעוברים על החברה הישראלית ועל החברה הקיבוצית ! מכל מקום, המורשת היא תנועת הנוער עצמה, כמסגרת למינהל עצמי . דווקא על רקע משבר ההדרכה הבוגרת, דווקא משום שאין שליחים מהקיבוצים בממדים שהיו מקובלים בעבר, תנועת הנוער מהווה מעבדה לחיים דמוקרטיים וחממה להצמחת מנהיגות . בזכות תנועת הנוער, מדינת ישראל היא מדינה של חינוך משלים . בחברה הישראלית מצוי שיא עולמי של מסגרות בלתי­פורמאליות, של חינוך בלתי­פורמאלי . את תנועת הנוער העתיקו למסגרות אלטרנטיביות ­ לבתי תלמיד בבתי הספר, לבתי הנוער, אל המתגייסים ואל חוגי הספורט, המדע והאמנות . אין מדינה בעולם שיש לה מיגוון וממדים כה גדולים של מערכות חינוך בלתי פורמאליות . ובכל זאת, מעניין שיש עדיין ביקוש לתנועות הנוער . ההורים מעוניינים שילדיהם ילכו לתנועות נוער, לפחות בגיל בית הספר היסודי וחטיבת הביניים . 10

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר