|
|
עמוד:9
9 חשובה לענייננו ) ומסבירה גם חלק מההרצאה של פרופ' אופנהיים, להלן ( היא הבעיה, שהכרת האמת כרוכה בתהליך נפשי מופנם . אמיתות צריכות לצמוח מתוך האדם, מתוך הכרתו האישית של האדם ואינן יכולות להיות מוטלות עליו מלמעלה . או במלים אחרות, כפי שזה מנוסח בנוסחת מ"סנרהרם של תנועת הנוער הגרמנית, "שהנוער הגרמני החופשי מבקש לעצב את חייו באמת פנימית מהי אמת פנימית זו זה השתנה מידי פעם, גם סובייקטיבית, אבל הדרך אל האמת היא דרך של אינטרוספקציה באישיות האדם פנימה . היא מופנמת, ואינה מכירה בהטלת עול מלמעלה . לא צורכי החברה הם שקובעים, אלא צורכי הפרט . ההגשמה האישית היא של הפרט המחפש גאולה לבעיותיו בנשמתו, בנשמתו פנימה . זה מה שמאפיין את מרבית תנועות הנוער בעולם . ומכאן, המאבק של תנועת הנוער המתקוממת נגד החלוץ, כי אינה רוצה שיטילו עליה דברים והיא רוצה אוטונומיה וכוי . אין להשוות את זה לעולם הפוליטי, שבו כל מפלגה רוצה יותר צירים או נתח יותר גדול מהתקציב . הוויכוח לא היה על הדברים האלה . תנועת הנוער לא הייתה ולא רצתה להיות מפלגה, תנועת הנוער התנגדה מאד, בכל הזמנים, שמישהו יטיל עליה אידיאולוגיה מלמעלה . זאת היא לא רצתה . היא הייתה מוכנה לקבל את האידיאולוגיה שהיא עצמה הגיעה אליה, אך לא כשהוטלה עליה מלמעלה . זו אחת מהתכונות של תנועת הנוער . תכונה אחרת של תנועת הנוער, קשורה בראשונה, התבטאה בכך שתנועת הנוער אף פעם לא אהבה לנסות להשפיע על מעשיו של האדם במישרין, שיגידו לחבר מה לעשות, מה שנקרא 'חינוך ישיר' . תנועת הנוער האמינה בפעולת מנגנון ביניים, שבגרמנית הוא נקרא יפה : "הלטונג, גזינונג" . אלה מלים שאי אפשר לתרגם אותן בדייקנות לשפה אחרת עמדות נפשיות, דיספוזיציות נפשיות . משהו כזה . ותנועת הנוער גרסה שהתפקיד שלה הוא להשפיע על העמדות הנפשיות של האדם, מתוך אמונה שהשפעה נכונה על העמדות הנפשיות של האדם יביאו לכך שהמעשים שלו לאחר מכן יהיו פועל יוצא ממנה . הם יבואו מעצמם, ואין צורך וטעם, וזה גם לא יפה, לבזבז זמן ולנסות להשפיע על מעשיו של האדם . בערך כך . היו עוד כמה מנגנונים, שאפשר לתארם ביתר הרחבה, למשל : האמונה בסמליות, בסימבוליקה . דווקא הניסיון להשפיע על העמדות הנפשיות של האדם יצליח יותר בשימוש בסמלים תקראו לזה 'צופיות' או כל סימבוליקה אחרת . ולכן, לתנועת הנוער, הצופיות, הסממנים המיוחדים, הטיול והשוטטות בטבע, וכוי לא נחשבו אף פעם כמשחקים ילדותיים, גם אם החניך, שכשהוא מתבגר ונעשה אדם רציני רואה בהם, בראייה לאחור, מעשי ילדות . לתנועת נוער אמיתית ה"תה הסימבוליקה, השימוש בסמלים, חלק מהוו"תה, דרך מדרכי החינוך שלה, ולא משחקי ילדות . בעניין זה אסתפק באלה, ולהלן אנסה להראות בקצרה איך אותם מנגנונים נפשיים מחזירים נוער מתבולל ) א ( ליהדות ואחר כך ) ב ( מביאים אותו גם לסוציאליזם, גם לחלוציות וגם להגשמה . מרבית תנועות הנוער במערב אירופה לא צמחו מתחילתן כתנועות פוליטיות, אפילו לא כתנועות ציוניות . רוב תנועות הנוער היהודיות במערב אירופה צמחו
|

|