הופעת רעיון החלוציות וההגשמה האישית בגרמניה

עמוד:15

­ 15 ­ כיצד הפנ < מו בתנועת הנוער הציונית בגרמניה את רעיון החלוציות וההגשמה ? בשיח החוקרים שקיימנו כאן בנובמבר ,1987 הדגשתי, שקדמה לכך התנערות ממאפיינים מסוימים של תנועת הנוער הגרמנית ובראש ובראשונה מן הע­קרון של אי­תכליתיות ושל ההתנגדות למשימותיות . חוויית המלחמה הנוראה, התעוררות העמים המשועבדים, המהפכה הרוסית, כיבוש ארץ ישראל והצהרת בלפור ­ עשו את שלהם . אביא שתי דוגמאות מן הדברים שנאמרו באותה עת . ליאו קאופמן ) קדמן ( היה מדריך בבלאו­וייס ואחד ממנהיגי הקבוצה הגרמנית­ציכית הסוציאליסטית­הרדיקאלית, אשר ייסדה ב­ 1920 את קבוצת חפציבה בארץ . קדמן אמר בספטמבר 1917 : "אני וחברי חווינו את אסון המלחמה ושאלנו מה לעשות . מן הרגע שהיינו מודעים למשימה, נתפסה אצלנו העלייה לארץ רק כהתחלה, כתנאי, הקודם להגשמה" . זהו ביטוי למהפך, להולדת התפיסה החלוצית, האומרת, כי ההגשמה היא בעבודת כפיים, בהתיישבות ובבניין חברה חדשה, והיא מתחילה אחר * העלייה . הדוגמה השנייה היא מדברי קרל גלאזר, מדריך וחבר הנהלת הבלאו וייס, אותו ציטטתי גם בהרצאתי הקודמת . הוא כתב בספטמבר 1918 : "התלקחה להבה, היו שם התלהבות ותחושת יחד ולהט של רצון מכוון לציון . ) . . . ( רעיון "החלוץ" אחז בלבבות, ברגע שהתברר לטובים שבהם, כי הציונו ת אינה רק שינוי בהשקפה היהודית, אלא בראש ובראשונה שינוי בגישה האנושית" . . fPN אמ מסכימה עם פרופ 1 שצקר, שהיו לתנועת הנוער מאפיינים ומערכת ערכים, אשר . יצרו את הדיספוזיציה המתאימה לאימוץ רעיון ההגשמה האישית ואת החלוציות, יותר מלכל מסגרת אחרת . מאידך אין לשכוח, שתפקיד חשוב בהכרעה להסבה מקצועית וליציאה להכשרה היה לגורם הגליל . בכלל המאפיינים המיוחדים אכן בולטת ההסתייגות מן המצב הקיים והשאיפה ליצירת מציאות אחרת, אולם תנועת הנוער הקלאסית, הגרמנית, לא מיקדה את השינוי, אליו שאפה, במבנה החברה ובמשטר הפוליטי . היא לא הייתה מהפכנית אלא בשאיפתה לשחרור הפרט, לשחרור הנוער, לשחרור ממוסכמות, מדעות קדומות ומן הלחצים של אורחות החיים ויחסי האנוש המקובלים בתקופה הווילהלמינית­הוויקטוריאנית היא הייתה אינדיבידואליסטית ונקודת המוצא שלה אכן התמקדה בפרט, תוך חיפוש פורקן וגאולה למצוקות הנפש שלו . ואולם, יש לסייג זאת, שכן גם קביעה זו תופסת רק לגבי התקופה הפורמטיבית הקלאסית . כבר ציינתי בהרצאתי הקודמת, שגם הסטודנטים הציונים במרכז אירופה מצאו בזהות היהודית ובהכרה הציונית גאולה למצוקות הנפש שלהם והייתה סמיכות וקירבה בין ההגות הציונית של אותה תקופה ובין רעיונות תנועת הנוער נוספה לכך שלילת האינדיבידואליזם היהודי המופרז והאטומיזאציה בחברה היהודית . הם לא הסתפקו בחברותא המעמדית והרעיונית בהסתדרות הסטודנטים והתגברו על הסובייקטיביזם האישי על ידי ההכרה, שהמהפכה הציונית מתחייבת 11 . רב­שיח שני על מחקר תנועות הנוער, יד טבנקין 1988 . 12 . פרוטוקול ועידת הסתדרות הסטודנטים ק"יב, "דר "דישה סטודנט", דגמבר 1917 . 13 . ""דישה רונדשאו", 1918 . 9 . 20 . 14 . דומה, כי ברבים מן המקרים הולם צירוף המלים "מערכת ערכים" את המונחים הגרמניים ,Haitm ^ 1­ Gesinnung טלא ניתן לתרגמה לעברית במלה אחת והם מופיעים נהקטריס שונים מכל מקום מוטב לוותר על שימוש במונחים בגרמנית .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר