סוגיות במחקר תנועות הנוער בתקופת השואה

עמוד:11

­ 11 ­ מכאן לעניו מקורות המידע . לא ארחיב בנושא העדויות, כי הנושא יידון אחר הצהרייס . ברצוני לומר רק זאת, שעם כל החשיבות העצומה שיש לעדויות צריו­ לזכור גם את המגבלות שלהן . העדויות הן סיפור המאורעות כפי שרואה אותם,או ראה אותם,האדם בזמן מטירת העדות . אזכיר כאן רק דוגמה אחת . דן גלברט, שהיה בזמנו חבר אלונים, היה מדריך קבוצה של ילדי זבונשין . היו אלה הילדים שגורשו מגרמניה לפולין והובאו לגרוכוב, ונדדו משם לוילנה יחד עם חברי התנועה מגרוכוב ועימם דן . כאשר דן הגיע לוילנה בראשית 1940 הוא כתב דו"ח על הקבוצה הזו . דן גלברט מסר ב­ 1969 בילקוט מורשת עדות נוספת על הקבוצה הזו ועל המוצאות אותה, על היציאה דרך מוסקבה ועל העלייה ארצה . ב­ 1981 ראיינתי את דן גלברט . בכל הפעמים הוא דיבר אמת, אבל, מעניין מאוד להשוות את העדויות, מפני שכל פעם הוא יותר מבוגר, וכל פעם הוא ראה את הדברים אחרת . צריך לזכור זאת כשמתייחסים לעדויות, שבלעדיהן, כפי שאמרנו, אי אפשר . בעצם אנחנו כל כך מזדהים עם חברינו, שלפעמים אנחנו שוכחים שגם אנחנו כבר מזמן לא בתנועות הנוער ובוודאי גם אנחנו רואים את הדברים באופן שונה בכל תקופה ותקופה . מקור מידע חשוב מאוד שיש לנו זו עיתונות המחתרת שהוצאה עכשיו לאור על ידי "יד­ושם" . ברצוני להתייחס למקור מידע נוסף שאני עוסקת בו הרבה והוא חשוב מאוד וגם בעייתי, הכוונה למכתבים . בידינו יש מאות מכתבים, וזהו חומר שאפשר ללמוד ממנו רבות . עם זה חשוב לשים לב למספר נקודות . קודם כל, לא להוציא מכתב יחיד, מה שמרבים לעשות לאחךונה קצת יותר מדי . קל מאוד לשגות, וזאת במקרה הטוב, כלומר, להוציא מכתב יחיד ולהסיק ממנו מסקנות בעוד 10 מכתבים אחרים אומרים דברים אחרים, מפני שיש זמנים שונים, מקומות שונים, נסיבות שונות . ניקח למשל את עניו הרצון להשתמש בדרכונים זרים, המאמצים להצלה, היחסים בין התנועות שלנו ­ בכל הדברים האלה ­ אם אתה שולף מכתב יחיד אתה יכול לטעות ולהטעות, יש בנושאים אלה מאות מכתבים, ומהם שאומרים דברים שונים, ולכן מי טרוצה לחקור מוכרח להשתמש בהרבה מכתבים ולנסות להבינם . יש לשאול לשם מה נכתב המכתב ומהי מטרתו ? אנחנו מכירים לפחות מספר מכתבים שנכתבו מראש למען ההיסטוריה . אם זה המכתב של מרדכי

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר