סוגיות במחקר תנועות הנוער בתקופת השואה

עמוד:10

­ 10 ­ חברים, והחברים חוזרים וכותבים בכל מקום ומקום, שהיה גידול עצום בתנועות הנוער בתקופת השואה . מי שמכיר את הקורספונדנציה הפנימית בסיכום פעולת "דרור" ב­ 1942 זוכר, שמדברים על גידול עצום בתנועה . מי הם האנשים האלה, שבזכותם גדלה התנועה ? האם גם הם בעלי אותו אופי מסויים ? האם המסורת של התנועה משפיעה גם על הרבדים האלה ? יש מקום לפחות לבדוק ­ אף כי ספק אם יש לנו כלים לכר ­ ספק אם אנחנו עוסקים בעיקר, או אולי רק בשכבה מסויימת של חברים, כשאנחנו דנים בתנועות הנוער . על כל פנים, מהמכתבים מתברר שהייתה שכבה רחבה יותר ממה שהיינו חושבים לעתים . נושא נוסף שהייתי רוצה להביא לתשומת לבכם, זה עולם המושגים . השואה בכלל מעלה בפנינו סיפור שלם של מלים, ) בצד הגרמני ­ בוודאי ! ( זאת אומרת, כל מלה והמשמעות שהיא צוברת בתוכה . כל מושג שקשור בתנועות הנוער ­ בתקופת השואה, ולא רק בתקופת השואה ­ קשור בעולם שלם של דימויים, שלהבינם קשה גם למי שהיו אז בארץ, על אחת כמה וכמה, שלחוקר הצעיר זאת בעיה גדולה מאוד . למשל בשכתוב "קיבוץ", מי שבעולם המושגים שלו קיבוץ זה לא גבעת ברנר אלא רק משאבי שדה, מה הוא עושה במושג הזה ? כשמדובר בדימוי ואסוציאציות, יש לזכור שלעולם המושגים יש משקל עצום . אם אתה משוחח עם חברים שהיו שם, אתה נתקל בזה שוב ושוב . יש משקל גם לכל מקום גאוגרפי . נזכור למשל את משמעות השם גרוכוב לאנשים שהיו שם . ומה היא משמעות המושג הכשרה ? המושג הכשרה שונה ממה שאנחנו מכירים כאן . הבנתי את השוני כשהייתי בשנה שעברה בפולין ולפחות ראיתי את הבתים שם השונים לחלוטין מהבתים בארץ, והצלחתי להביו,איר בית יכול להיות קיבוץ . לחוקר צעיר זו בעיה . כאשר מדריכים חוקרים צעירים,חשוב מאוד לתת אח הדעת על כר,שאולי אין הוא מייחס אותה משמעות לאותה מלה או לאותו מושג שייחסו להם בזמנו . אלה רק הערות שנראות לי חשובות מאוד מאוד . בכל הדברים האלה י שהזכרתי יש משקל עצום לעדויות . כיום, כאשר אני עובדת עם יודקיה, אני יודעת שבלי עזרתו הייתי מתקשה להביו דברים אלה . כל זה בנוסף מ למשקל הרב שיש לעדויות בצבירת הידע . מ

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר