בחוברת:

עמוד:5

­ 5 ­ דברי מבוא שיח החוקרים השלישי מתמקד גם הפעם בשני נושאים שונים זה מזה : האחד מתיחס לתקופה היסטורית מרכזית והאחד דן בשיטת מחקר חשובה . השואה, המאורע המרכזי והמכריע בתולדות העם היהודי בדורנו, היתה גם שעתן הגדולה של תנועות הנוער . בזמן שכל הארגונים היהודיים, כולל הציוניים, התמוטטו והתפוררו, נשארו תנועות הנוער, על חבריהן ומנהיגיהן, המסגרות שסביבן יכלו להתארגן מאמצי ההישרדות וההתנגדות . כמו כן הניחו תנועות הנוער את היסודות לתחיה, לבריחה ולתקומה . אין תולדות השואה מובנות ללא הכרת תפקיד תנועות הנוער ואין תולדות תנועות הנוער מובנות ללא לימוד מקומן בשואה . הדיון בסוגיה שייפתח בהרצאתה של רות זריז, עשוי לתרום למגמה הזאת . הנושא האחר, התיעוד בעל­פה ככלי מחקר, עדיין שנוי במחלוקת . ברם, הוא עשוי למלא תפקיד מרכזי בחקר תנועות הנוער, באשר חלק גדול של המקורות בכתב אבדו ולעומת זאת חיים יוצאי תנועות רבים היכולים למסור עדות על העבר . צד אחד של הבעיה ­ הדעה הקדומה של החוקר שהוא בעצמו יוצא תנועה ­ הועלה בדיון קודם . * הפעם מטפל אהרון ק י ד ר בנושא זה בצורה מקיפה ויסודית . בנוסף מוגש גם מידע על הנעשה בחקר תנועות הנוער ב"יד טבנקין" ובמוסדות אחרים . חוקרים ומוסדות המעוניינים בפרסום מידע על מחקרים ופעילויות אחרות הקשורים לנושא מוזמנים להתקשר אלינו . יהודה רימר המדור לחקר תנועות הנוער * יאה "המגשי 0 כחלקר" נחלב . ' מס' 2 ש < rfv \זר ? רי וזכרערת הגלעד, יר ל 1ננ . קי ,7 מאי ,1988 עמי 54­ 46 .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר