סוגיות במחקר תנועות הנוער בתקופת השואה

עמוד:14

­ 14 ­ עליזה : האם יש לדעתך מטרות מוגדרות לחקר תנועות הגוער, המייחדות את הנושא מכלל המחקר ? יגאל בנימין : אני עוסק בחקר התנועה החלוצית בהולנד . בהקשר זה אולי אתייחס להצעתך לעשות מחקר רגיונלי . המחקר האזורי שאני עושה הוא איזורי בזעיר אנפיו, ונראה שלא ניתן בכלל לעשות את זה בצורה אחרת . זאת, לפי המטאפורה "תפסת מרובה . . . " אני ביו אלה שהיו "שם", ויש לי היתרון שהיטבתי להכיר את המערכת הזאת, גם את המערכת וגם את הנפשות הפועלות, ואני מוכרח להגיד, שעד כמה שאני מעמיק לחקור בענייו זה יש לי יותר שאלות ופחות תשובות . בקשר למחקר בכלל, אנחנו עוסקים כאן במחקר בן זמננו . זאת אומרת, שיש חומר למכביר, חומר בכתב, יש תיעוד בעל­פה ויש עדייו אנשים בחיים שאפשר לשאול אותם . עם זאת, אינני יודע אם איננו מגזימים קצת . את הראית פה את הקושי של החוקר הצעיר שלא היה שם . בסופו של דבר הדברים ניתנים ללימוד לכל אחד ואף לא לאחד . זאת אומרת, אנחנו עוסקים, . נניח, במחקר היסטורי של ימי הביניים . לא נותר מישהו מאז שאפשר לשאול אותו . נשאלת השאלה אם ההבדל הוא כל כך גדול . בסופו של דבר, מה שאנחנו מנסים לעשות זה לשחזר את ההיסטוריה, לשחזר את מה שהיה, כי מה שבאמת היה לא גדע, לא בימי הביניים ולא מה שהיה לפני 50 שנה . אני רואה היום, עד כמה שאני מיטיב יותר ללמוד את הדברים, ג ותרות יותר שאלות . יעקב זיק . ­ . אני רוצה להתייחס לשאלתה של עליזה : "מה הכוונה, כשמציגים את נושא המחקר 'תנועות הנוער בשואה' . האם הכוונה להוציא את נושא תנועות הנוער מהמחקר הכללי של תקופת השואה ? " . כל חוקר הרוצה להביו את התופעה המיוחדת של תנועות הנוער החלוציות, חייב קודם כל ללמוד ולחקור את הרקע מכל הבחינות . הוא

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר