נסיבות הצמיחה של תנועות הנוער

עמוד:11

­ 11 ­ מגע צמוד עמ המולדת, זיקה הדוקה לשדה, ליעד ולאחו, הם לבדם, טבעם ליצור ערכים מעמיקים של אנושיות זכה . על כן יצאו נא נערי נ ו לשוטט בטבע הגרמני . . . על מנת לשאוב ממנו את הכוח ואת הביטחון, להם הם זקוקים . ברור, כל צעד כדרר זו מגביר את המורכבות של עולמנו, מעשיר אותו בניגודים, אך אין לנו דרך אחרת . . . המשימה היא העמקת האינסטינקטים היהודיים . לכן לומדים אנו ) כאן בא פירוט . . . ( מבקשים זיקה פנימית לארץ­ישראל של ההווה . . . אשר הצמיח הלך רוח יהודי . . . מתוך השאיפה לחברותא תתעורר האישיות הפעילה" . את המצע החינוכי, הרעיוני של היבלאו­וייס' כתב פליכס רוזנבליט, הוא פנחס רוזן, בשנת 1913 . הוא היה אחד מארבעת המייסדים והעורך הראשון של ביטאון התנועה, שהחל להופיע באפריל 1913 . במצע זה ניתן ביטוי מובהק למפגש בין עולמה של האינטליגנציה הציונית הצעירה ובין דרכי החשיבה ומכלול הערכים של תנועת הנוער הגרמנית, שהיבלאו­וייס 1 אימץ את דפוסיה . מתנועת הנוער הגרמנית שאבו מייסדי היבלאו­וייס' את הנחת היסוד בדבר האפשרות לחולל מהפכה בעזרת שינוי במערכי הנפש, וכי ניתן להק 1ות ערכים שלא בדרכי ההכרה השכלתנית, אלא בחינוך עקיף, באמצעות חוויות, על­ידי קירבה לטבע וחברותא, והם יישמו זאת למציאות היהודית . פירושו של דבר היה לחולל תמורה בנפש הילד היהודי הגלותי . רוזנבליט כתב במצע שתפיסת החיים הכללית של הילדים היהודים כבר הושחתה בבית ההורים, והולכתו אל הטבע תאזן את נזקי החינוך המוטעה . ערכי היופי והטוב והאידיאליזם אמורים היו לדחוק את התועלתיות ואת התכליתיות . במקום ההתכחשות ליהדות וההתחמקות ממנה, שאפיינו את היהודי המתבולל, תצמח גאווה יהודית . התנועה תהיה א­פוליטית, לכן הגדירו אותה כתנועה יהודית ולא ציונית . נכון שחששו להרתיע הורים על­ידי הגדרה ציונית, אולם גם 12 . 'ליךלשו סטרדנט', rtiv ,9 מס' ,6 1912 . 9 . 20 .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר