נסיבות הצמיחה של תנועות הנוער

עמוד:9

­ 9 ­ חדור הציוני, שבלומנפלד כינה אותו 'פוםט­אסימילטורי', הסתייג מן העבר הקרוב של היהדות במרכז אירופה, מן היהדות הליבראלית המתבוללת ומן האורתודוכסיה הקפואה והמאובנת . רוברט ו ולטש ) Weitsch ( כתב, במבט לאחור, שעינם הביקורתית של הצעירים, האמונים על קריטריונים מן התרבות האירופית, לא יכלה להתעלם מן הניוון שלא היה רק יציר הגטו אלא גם תוצאה של מאה שנות אמנציפאציה . בביקורתם אימצו גם טענות שהיו מקובלות על אנטישמים, בדבר הקלקולים והעיוותים שבאופי, אשר יוחסו ליהודי . הם היו חייבים לבחור ביו הסתייגות מוחלטת ובין הזדהות מלאה, וזו התגלמה בשאיפה ל י יהדות חדשה' . 7 בניגוד לדור האמנציפאציה, אשר ניזון מן המסורת הרציונליסטית והקוסמופוליטית של המאה השמונה­עשרה, הושפעה ההגות הלאומית היהודית מן התנועה הרומנטית ומתפיסותיה את העם והמדינה . מוסה ציין שבתקופה זו תיארו יהודים את הסיטואציה שלהם במונחים שאולים מן ההוגים הגרמנים . השפעתם בלטה גם בידוקטרינת ההתקוממות' נגד הסטריאוטיפ היהודי . הנוער היהודי והגויי כאחד הסתייגו מחוסר שורשים, מאינדיבידואליזם, מאינטלקטואליזם, מרציונליזם ומחומרגות . 8 בובר, למשל, דיבר על שותפות הדם ועל העצמות ) הסובםטאנץ ( היהודים, כשם שהיפולקיים' דיברו על הדם ועל העצמות הגרמניים, שליהודים לעולם לא היה חלק בה . מומה סבור כי המאמץ להעביר אידיאלים גרמניים לקונטקסט יהודי היה עתיר קשיים ולא זכה להצלחה מלאה, לפי שנטה לערפל את הרכיב היהודי הסגולי של ההתעוררות הלאומית, אך היה זה ניסיון לעצב זהות יהודית חילונית, ולהתגבר על הגיכור . 9 7 . , r . weitsch, "Deutscher zionisims in der Rueckschau" In Zwei Welt en,Tel­ Aviv 1962, pp . 31 43­ ) לתלך : ררלטט ( . 8י : L . Mosse, Germans and Jews, New York 1970, ch­ IV "The Influence of Voelkish Ideas on German Jewry" , pp . 79 98­ . 9 . שם, עמי ,114

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר