קטעים מתוך פרוטוקול מפגש חוקרי תנועות הנוער

עמוד:13

­ 13 ­ עמום סיני ) עלו גב ( ; ההתיחסות להווה חשובה ומתבקשת, אבל בהתאם לפדר היום שנקבע אתייחס לחקר העבר . אני מסכים שרוב הפרסומים שהופיעו עד כה הם זיכרונות, חוויות או כרונולוגיה . יש ביניהם ספרים מצויינים כמו למשל ספר השומר הצעיר בליטא, אבל הם אינם מחקרים . קיימים שני סוגי עבודה, או עבודה של חבר יחיד או עבודה של מערכת המקבצת חיבורים של יחידים . החבורה של יוצאי תכלת­לבן מצ'כיה החליטה, על פי שיקולים מעשיים, שלגבי התקופה הראשונה של התנועה ) 2191­ 1930 ( יתפרסמו עבודות של חברים שונים, ולגבי התקופה השנייה יערך מחקר היסטורי . לגבי המסר של המחקר, איו לקבוע אותו מראש, הוא צריך לפרוץ בסוף כתוצאה מהניתוח ההיסטורי . במה שנוגע לעזרה הדדית ביו חוקרים יתכן שניתן לקבוע ביחד סדר של ראשי פרקים על­פי נושאים ­ מעבר לסידור הכרונולוגי . אני יכול להציע שורה של ראשי פרקים שיכולים להיות משותפים לתנועות שונות : א . חשיפת השורשים . המוצא של כל תנועה ) תנועות צופיות, תנועות הנוער הקלאסיות, מפלגות ציוניות וכוי ( . ב . הנקודה שבה התנועה התחילה להיות עצמאית במחשבותיה, רעיונותיה ובדרכי פעולתה . זוהי נקודה חשובה מאד . ג . אידיאולוגיה והגשמה . בתולדות כל תנועה בא הרגע שהתנועה לא רצתה להסתפק בקביעת אידיאולוגיה, אלא גם חיפשה דרכי הגשמה . יש לבדוק איר זה קרה, מתי זה קרה, באלו נקודות סביבתיות זה קרה . ד . הערכת הדחף לקביעת הדרך . באיזו מידה השפיע כוח הסביבה ובאיזו מידה הרעיון שפעם בתוך התנועה, ובאיזו מידה היה כאן צירוף בין שניהם ? בנקודה הזאת יש גם חשיפת המסר להווה .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר