מבוא: שובה של הלאומיות

עמוד:14

14 | מדינה יהודית החוקים והראייה ההיסטורית הישראלית . ללא אימוץ המאפיינים היסודיים הללו של המורשת הישראלית, לא יוכלו המצטרפים הללו 13 להפוך חלק מהאומה הישראלית . היהודים לא היו העם היחידי שהבחין ביתרונותיה של התארגנות מדינית לאומית כמחסום מפני רודנותה של אימפריה אוניברסלית . ההיסטוריון היווני פּוֹליבּיוס ביקר את ערי-המדינה היווניות על שלא פעלו יחדיו כאומה מאוחדת במאבקן הכושל נגד רומא . מדינת לאום יוונית לא התקיימה מעולם, אך בפני פוליביוס עמדו הדוגמאות של הארמנים וכן של היהודים תחת הנהגת המכבים — שתי אומות אשר בימי חייו מרדו בהצלחה בשלטון האימפריה היוונית-סלובקית, והקימו מדינות לאום עצמאיות — והוא ככל הנראה קיווה שגם יוון תוכל להתאחד כמוהן בבוא 14 היום . עם זאת, במהלך חלק ניכר מתולדות עמי המערב, נפקד מקומו של רעיון העצמאות הלאומית . כאשר הצליחה הנצרות לבסס עצמה בהדרגה כדת המדינה של האימפריה הרומית, היא אימצה לחיקה תוך כדי תהליך זה, את חלום האימפריה העולמית של הרומאים, ואת חזון החוק הרומי אשר שאף לספק מסגרת יחידה ל"פאקס רומאנה" שיקיף את כל האומות . בכך הציבה עצמה הנצרות, למשך יותר מאלף שנים שלאחר מכן, לא לצד חזון שחרורם של העמים אשר הציגו נביאי ישראל, אלא במידה רבה לצד השאיפה שבבסיס עליית האימפריות של מצרים, אשור ובבל : השאיפה לייסד אימפריה 15 אוניברסלית של שלום ושגשוג . הכנסייה הרומית הגיעה לראות עצמה ככנסיה שהיא "קתולית" או אוניברסלית, וככזו באופן עקרוני ולעיתים קרובות גם מעשי, בת הברית של הקיסרים הרומיים הקדושים הגרמניים, אשר הופקדו על הקמת האימפריה הנוצרית האוניברסלית . בכך הקבילה המחשבה המדינית הנוצרית לזו של החליפים המוסלמים ושל קיסרי סין, אשר

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר