|
|
עמוד:12
12 | מדינה יהודית 5 כל זה, טענו הנשענות על שעבוד, רצח והחרמת הנשים והרכוש . הנביאים, מקורו באלילות : בהתמסרות לאלים המצדיקים כל קורבן, כל עוד הוא תורם להרחבת תחום השלום האימפריאלי ואת המשך תפוקת התבואה המרבית . האם הייתה חלופה בת-קיימא לאימפריה אוניברסלית ? המזרח הקדום לא היה חסר ניסיון בקיום ממשל מקומי עצמאי בצורת ערי-המדינה . אולם בעיקרו של דבר, היו ערי-המדינה חסרות ישע לנוכח הצבאות האימפריאליים האדירים והאידיאולוגיה שהניעה אותם . במקרא אנו מוצאים לראשונה מוצגת באופן עקבי חלופה אפשרית : סדר מדיני המבוסס על עצמאותה של אומה, המתקיימת 6 בתוך גבולות מוגדרים, לצד לאומים עצמאיים אחרים . במושג "לאום" או "אומה", כוונתי למספר שבטים שהם בעלי שפה או דת משותפת, והיסטוריה של פעולה כגוף אחד להגנתם המשותפת ולצורך מיזמים גדולי היקף נוספים . המקרא מקדם באופן שיטתי את הרעיון שבניה של אומה צריכים לראות זה בזה "אחים", ותורת משה הציעה לישראלים חוקה שתביאם יחד אל 7 מלכה של מדינה זומה שהיום הייתה מכונה "מדינת לאום" . 8 וכך גם ייבחר "מִקֶּרֶב אַחֶיךָ" . גם הנביא יהיה "מִקִּרְבְּךָ, מֵאַחֶיךָ" . כהניה, שהופקדו על שמירת חוקיה ומשפטיה המסורתיים של 9 משה גם האומה ועל הוראתם למלך "לְבִלְתִּי רוּם-לְבָבוֹמֵאֶחָיו" . קבע לישראל גבולות, והורה לבני ישראל להסיר ידיהם מממלכות שכנות כמו אדום, מואב ועמון, אשר ראויות לעצמאותן שלהן . כניסוחו המפורש לדבר האל : וְשֶת-הָעָם צַו לֵשמֹר, שַתֶּם עֹיְרִים בִּגְיוּל . . . בְּנֵי-עֵשָׂו הַיֹּשְׁיִים בְּשֵׂעִיר ; וְיִירְשוּ מִכֶּם וְנִשְׁמַרְתֶּם מְשֹד . שַל-תִּתְגָּרוּ יָם כִּי לֹש-שֶתֵּן לָכֶם מֵשַרְצָם עַד מִדְרַךְ כַּף-רָגֶל : כִּי-יְרֻשָּׁה לְעֵשָׂו נָתַתִּי שֶת-הַר שֵׂעִיר . . . שַל-תָּצַר שֶת-מוֹשָי, וְשַל-תִּתְגָּר בָּם
|

|