|
|
עמוד:10
10 | מדינה יהודית עבור ציבור רחב המשמעות של כל הניסוחים הללו . ואת התוצאות הפוליטיות אנו רואים לפנינו . לעידן פוסט-לאומי זה היו גם השלכות מרחיקות לכת בישראל . כאן, "קץ ההיסטוריה" נתפס בידי אנשי ציבור ואינטלקטואלים לא מעטים כרגע שבו יקום מזרח תיכון חדש, אף הוא ללא גבולות, ללא ריבונות, וללא מדינות לאום . הסכמי אוסלו ב- 1993 , ואווירת ה"פוסט-ציונות" שחגגה אז בארץ, היו רק הגרסה המקומית של אותה תפיסה אימפריאליסטית ליברלית, ששטפה את העולם 3 הדמוקרטי כולו . ואולם, לא הייתה זו אלא הזיה . שיכרון הכוח שלאחר ניצחונם על ברית המועצות הוא שהביא את האמריקנים ואת האירופים לכך : לא ל"קץ ההיסטוריה", אלא להתנתקות מן המציאות — ולאמונה שבידיהם האפשרות להביא לעולם פוסט-לאומי חדש . בישראל, חלום פוסט-לאומי זה התנפץ כבר בשנת 2000 , בעקבות גל הפיגועים הנורא שכונה "האינתיפאדה השנייה" . בעוד שבארה"ב, בבריטניה, ובמדינות דמוקרטיות אחרות, המשיכו לחלום את החלומות הללו עוד שש-עשרה שנים . * * * בימים אלו של התחדשות הלאומיות בקרב העמים, חשוב להיזכר בקשרים האדוקים בין תופעת הלאומיות לבין סיפורו של העם היהודי . רוב ספר זה מוקדש לבנימין זאב הרצל, ולרעיון "המדינה א היהודית" אשר העמיד בלב הלאומיות היהודית המודרנית . בעמודים הבאים אברר : איך מתחברות ומתנגשות תפיסותיו של ש יחוגים מסוימים ייארשל עדיין אומעים מדי פעם אהרצל "קרש לחוירת אלו מדינת היהודים , ויוודשי לש מדינה יהודית " . שך שין כל שמת יכך . דיון מפורט יסוגייה זו מופיע יחלק האליאי אל ספר זה .
|

|