|
|
עמוד:14
14 | לחיות כמו יהודי משקפיו שחורי המסגרת ומפטיר בביטול : "נו, ויזל . הוא מתפרנס מלספר עליי מעשׂהלעך", מעשיות . אנשי חבורת השטיבל היו טיפוסים מהירי חמה . היה בהם כעס ; היה להם הומור עוקצני-מריר ; הם היו מסורים . והיה דבר אחד שלא הייתה להם טיפת סבלנות בשבילו : מוסרנות זחוחה ; הם תיעבו חשיבות עצמית וצדקנות . מסירותם ליידישקייט, היהדות הישנה והטובה, וליהודים כעם, הייתה להם דרך חיים . היא הייתה טבעית ואינסטינקטיבית לא פחות מפעולת הנשימה . מסיבות שאינן ברורות לי לגמרי, עד היום אני מביט בעולם מבעד לעיניהם . השיפוט האינסטינקטיבי שלי לרוב הדברים הוא השיפוט שלהם . השקפותיי מיושנות באופן חסר תקנה ובלתי מתנצל . זה מוזר : אני רואה בעצמי מעין חסיד גור לשעבר, על אף שמעולם לא הייתי חסיד גור מלכתחילה . היידי הקוסמופוליטית המושבעת מפרינסטון, והרבים-רבים כמותה שפגשתי מאז, מתנשאים על השימענים המיושנים, אשר בעיניהם אינם אלא מאובנים מבולבלים משוללי תפיסות עדכניות . ראשית, השקפותיו המיושנות של שימען מבטאות העדפה, בלתי- מוסרית בעיני היידי, של טובת היהודים על פני טובתם של אחרים . שנית, שימען מחויב כלפי נורמות חברתיות המתוּוכות בידי רבנים, ולפיכך, בעיני היידי, אינן מכבדות מספיק את האוטונומיה של הפרט . שלישית, תפיסת העולם של שימען מבוססת על אמונות שבעיני היידי הן חסרות הקשר היסטורי ואינן מדעיות . בספר זה אציג כתב הגנה על תפיסת העולם המיושנת והנרגנת של שימען — טוב, תפיסת העולם המיושנת והנרגנת שלי — אל מול הפרוגרסיביות האורתודוקסית של היידי . אין בכוונתי להתמקד בביקורת מצג השווא של היהדות המקודם בידי קוסמופוליטנים כהיידי . במקום זאת, אתמקד בטענה הפרובוקטיבית שלפיה הביקורת של היידי על שימען נעוצה בחוסר יכולתה להבין כראוי ובמלוא ההיקף, את המוסר, המסורת והאמונה ההכרחיים לשגשוגה של כל חברה באשר היא .
|

|