|
|
עמוד:10
10 במלים אחרות : קיים חשש שהתהליך הביזורי והדרישות הרגיונליות קרי : אותן הדרישות המבקשות אוטונומיה לקיבוצים ^ באזור נתון ביחס לתנועה, תוך הישענות על כוחות ומשאבים אזוריים * טומנות בחובן מעבר מ"ריכוזיות מלכדת לביזוריות מפרקת" ) אברהמי, א . ,1992 29 93 ( . מול חשש זה, תומכי התהליך הביזורי רואים בהתארגנות אזורית חדשה תנאי הכרחי להמשך קיומה של התנועה הקיבוצית ) כהנא, פ . , לפידות, א . , שפירא, ע . , שפר, ז . , 9891; הצעות המוגשות למועצת התק"ם ברביבים, 1992 : הצעה של "צוות הגליל"; הצעתם של אלי גורן ויובל דרור ( . מטרת המחקר שלנו לבחון את נושא העברת הסמכויות והפונקציות מהתנועה לאזור, הן מזווית ראייה של אלה המבקשים להחיל תהליך ביזורי על התנועה הקיבוצית והן מזווית הראייה של ההשלכות האפשריות של אותו תהליך על המבנה, התפקוד והמעמד של המוסדות התנועתיים המרכזיים . לשם כך, ננסה להסביר בחלק הראשון של עבודתנו את הסיבות הבולטות ל'יצמיחתו של חיגיוגליזט בתטעח חקיגוצית" בשנים האחרונות . נתייחס לשלושה גורמים, אשר ביחד יצרו קרקע פוריח עליה צמחה הדרישה לביזור התנועה ) לפחות בחלקים ממנה ( . שלושת הגורמים הם : 1 . המשבר של אמצע שנות ה 08י . 2 תפקודם של המוסדות המרכזיים של התנועה הקיבוצית . קרי, קיצוץ בפעילים ובשירותים לקיבוץ ולפרט; בעיית ייצוגם של הקיבוצים בפני הרשויות השונות : בנקים, משרדי ממשלח, וכיו''ב . 3 . עליית כוחן של המועצות האזוריות ) מאמצע שנות השמונים ( . כיום הן כבר מהוות "ממשלות קטנות" ) לדברי אחד המרואיינים במחקר, בעצמו ראש מועצה אזורית ( . "מיני ממשלות" אלו אחראיות על מיגוון רחב של שירותים לתושבים באזורים הכפריים, במימון ממלכתי . בנוסף, הן מעורבות יותר ויותר בפיתוח הכלכלי של אותם אזורים . " מבחינת הקיבוצים, חשיבותן של המועצות האזוריות בכך שהן יוצרות ירגיונליזם" בשטח . למעשה, לא מעט מהפונקציות שהיו בעבר באחריות ובמימון התנועה הקיבוצית עוברות כיום למימון ולאחריות המועצה . אנו מבססים חגדרח זו על מאמרו של י' גרדוס : 1984 , . n0 Q ^ us' Y "_, ,, בחוצאת . . על המהפכה המתרחשת במועצות האזוריות, ראה : ' ) יי וא"י ) 1992 ( , מס ,22 בהוצאת משרד הפנים .
|

|