מבוא

עמוד:14

14 בבית הספר העל­יסודי, בתפקודו, בשינויים שחלו בו ובמה בא לביטוי ייחודו . לא נוכל להתייחס בעבודה זו לשינויים במערכת החינוך כולה, ואלה יידונו רק בהקשר שלהם לשינויים בבית הספר . בדיון על בית הספר הקיבוצי כיום נרצה לבדוק כיצד נשמר ייחודו של בית הספר, ונעשה זאת לפי התיאוריה הביקורתית בעקבות הברמאס ותלמידיו ) ליברמן, 1991 ( . לפי תיאוריה זו, בית הספר הוא ייחודי, כאשר בדיון חינוכי חופשי המגדיר את מטרות בית הספר יש התייחסות למטרות העל של החברה ) לאוטופיה ( , למציאות העכשווית, ולצרכים של המשתתפים בחהליך החינוכי . בכך נבדקים גם ההשפעה של הסביבה וגם תהליכים בתוך בית הספר . ביתר פירוט נבדוק את המטרות החינוכיות של בית הספר והמחיה בה חן מתייחסות לעקרונות האידיאולוגיים של החברה הקיבוצית : אי סלקטיביות; מצוינות, במשמעות של מיצוי היכולת של כל פרט; חינוך חברתי­ערכי; תוכנית הלימודים, תכני למידה המדגישים נושאים כציונות, תנועת העבודה והקיבוץ; אקלים דמוקרטי בבית הספר; חינוך לעבודה; הקשר בין בית הספר והקהילה והאינטראקציה בין סוכני החיברות . כיצד מתמודד בית הספר עם יישום המטרות החינוכיות, עם השינויים במציאות החיים בקיבוץ, וכיצד הוא נענה לצורכי הבנים בתו ^ חינוכם ­ אלו יהיו השאלות עליהן עשוי מחקר זה לענות .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר