|
|
עמוד:12
12 באשר לתפקידו של בית הספר כמכין את התלמידים להשתלבות בחברה כבוגרים . התיאוריות האלו מתייחסות אל הכוחות הפועלים על בית הספר, התהליכים והכוחות הקיימים בתוך בית הספר, והגורמים המשפיעים על ארגון הלמידה והתכנים הנלמדים ודרכי ההוראה ) הרן, 1990 ( . בספרות החינוכית ניתנו הגדרות שונות למערכת חינוך ייחודית, כלומר : למערכת בעלת עקרונות המיוחדים לה בהשטאה למערכת הכללית . כמה מרכיבים מקובלים וחוזרים ברוב ההגדרות : ) א ( קיומה של השקפה חינוכית ייחודית מוגדרת שגובשה לאחר מחשבה ובדיקה של חלופות . ) ג ( בית הספר מפתח תוכניות לימוד המתחשבות בצרכים הייחודיים של התלמידים והקהילה שהוא משרת . ) ג ( מערכת בקרה הבודקת את מידת נאמנותו של בית הספר למטרותיו ) גורדון, 1987 ( . עלפי קריטריונים אלה, בית הספר הקיבוצי מקיים מערכת חינוך ייחודית . ) א ( עלאף שאין משנה סדורה המגדירה את מטרות החינוך הקיבוצי, התגבשה תפישה חינוכית המתבססת על מטרות החברה הקיבוצית . עלאף השוני בהדגשים של מחנכים שונים, שציינו את מאפייני החינוך הקיבוצי, מצביעים רובם על הקשר שבין הקהילה ומערכת החינוך, ומדגישים את תהליך החינוך המתקיים מתוך יחסי גומלין חזקים בין המערכת החינוכית לקהילה ) גולן, 1691; סגל, תשט"ו; אבנת, 1791; 1977 ;Biasi, אלון, 0891; ידלין, 1981 ( . המושג "החינוך המשותף", המגדיר את מהותו העיקרית של חינוך ילדים בקיבוץ, מבטא את המאפיין העיקרי של תהליך החינוך בקיבוץ . פירושו : שבחיי ילדים בקיבוץ, בכל שנותהחינוך, קיימים שני מרכזים בית ההורים ולצידו בית הילדים, שביניהם קיים איזון באחריות החינוכית . מאפיין זה נבע מעיקרון יסודי של אחריות כוללנית של הקהילה על חינוך הילדים ) סגל, תשט"ו; גולן, 1691; ,Blasi 7791; פור, 9791; אלון, 0891; ידלין, 1891; דר, 1986 ( . לכן נבנה בית הספר הקיבוצי כמסגרת חינוכית הקולטת את כל בני הקיבוץ . מאפיין נוסף, הנובע מהקשר קהילהמערכת חינוכית, הוא נוכחות חזקה של הקהילה השיתופית בתוך מערכת החינוך ומעורבות הילדים בחיי הקהילה ) דר, 1992 ( . ) ב ( אורחות החיים והנורמות החברתיות של דמוקרטיה ושוויון המאפיינות את הקיבוץ, השפיעו גם על אופי החינוך הקיבוצי . ההשפעה באה לביטוי בכמה אופנים : בתכני הלמידה ובאימוץ דרכי חינוך פרוגרסיביים, באיזון בין מרכיבים פורמליים ובלתי פורמליים ) כהנא,
|

|