מבוא

עמוד:7

מבוא | 7 כל פרק ידון בגיבור אחר, בפרשנות הייחודית של סיפורו למושג 'יהדות השרירים', ובזיקה למציאות החברתית והפוליטית שבה פעל . פרקי הספר מופיעים בסדר כרונולוגי, פחות או יותר, אך הם אינם בנויים נדבך על נדבך . כל פרק עומד בפני עצמו ומתאר מציאות ספציפית שהתחוללה בתקופה מסוימת ובחבל ארץ אחר . אירועי הספורט שבמרכזם הגיבורים ניצבים ישמשו צוהר להתבוננות בחברה היהודית תחת שלטון המנדט הבריטי, ברבדיה השונים, בתרבותה ובתפיסות עולמה . באמצעות הגיבורים אשקף את הִלכי הרוח השונים ביישוב היהודי בארץ ישראל ואת התפקיד הלאומי שמילא הספורט . ארבעה אתגרים עיקריים ניצבו בפניי בעת כתיבת הספר . האתגר האחד הוא הטרמינולוגיה . כותרת המשנה של הספר כוללת את המילים 'גיבורים' ו'ספורט' ; מאחר שלא כל גיבורי הספר הוכתרו כ'גיבורים' בזכות הישגיהם בפעילות ספורט תקנית, ארחיב את הגדרת המונח ספורט שהוראתו, לכאורה, מוסכמת על הכול, אך למעשה אינה כה פשוטה כפי שנדמה . אלן גוטמן מבחין בין שעשוע ( play ) , משחק ( game ) וספורט ( sport ) . השעשוע מתאפיין בפעילות ספונטנית ובחוסר תכליתיות, המשחק הוא פעילות הכפופה לכללים מחייבים . הגדרת הספורט טומנת בחובה תחרותיות המכוונת אל עבר מטרה סופית, שבירת שיאים, למשל, או במילים אחרות – משחק אשר בסופו יש Guttmann ) . גוטמן טוען שכדי להגדיר פעילות גופנית כספורט עליהתגמול ( 1978 , לעמוד בתבחינים האלה : חילוניוּת ( פעילות גופנית שאינה מתקיימת במסגרת טקס דתי ) , אחידות ושוויון ( השתתפות הפתוחה לכול ונקודת פתיחה זהה ) , בירוקרטיה ( ארגון ספורט המארגן את הפעילות ) , מיסוד ( כללים כתובים ומעודכנים ) , התמחות ( הפרדה בין צופה לשחקן והתמקצעות בענף ספורט אחד ) , מדידה והערכה ( קריטריונים לניצחון ברורים וידועים מראש ) ותיעוד הפעילות ( קביעה רשמית של שיאים הניתנים לשבירה ) ( 1994 , Guttmann ) . שובל ואח' ( תשפ"ג ) הגדירו את הספורט כך : "בעגה היום - יומית - כל פעילות גופנית . במובן המקצועי – פעילות תחרותית שפותחה בתרבות המערבית, הדורשת שליטה בביצוע מיומנויות מוטוריות . המונח ספורט כולל ענפי ספורט רבים, ולכל אחד מהם כללים ברורים ונורמות המגדירים אותו" ( עמ׳ 264 - 265 ) . הוועדה המייעצת לתיקון ולעדכון המונח ספורט עבור מנהל הספורט בישראל כללה את הרכיבים הבאים בהגדרתה : ( א ) פעילות גופנית המלוּוה במאמץ מנטלי וקוגניטיבי ; ( ב ) מומחיות המכוונת למטרה ברורה ונרכשת בתהליך למידה ארוך טווח ; ( ג ) תחרויות ; ( ד ) חוקי משחק ידועים מראש ומוסכמים, הפרתם כרוכה בענישה ;

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר