רבי עקיבא בפרדס: אהבה אלוהית, מכשול המלאכים והמבחן המוסרי - נפתלי רוטנברג

עמוד:114

114 נעשה " אחר " לא רק כאשר יצא לתרבות רעה אלא נולד " אחר " וגדל " אחר " . הוא עולה במעלות מסתבר שלפי אגדה זו הוא ה " אחר " של ר ' עקיבא : אלישע באהתורה במקביל לרבי עקיבא אבל גרים , חסר - מאחד הבתים העשירים והמיוחסים ביותר בירושלים . עקיבא מגיע מעוני מרוד והוא בן חוס . אלישע בא לעולם התורה מתוך גאווה ורדיפת כבוד . עקיבא מתגלה לעיניה של רחל בזכותיכל י שניהם עולים 47 . ומתוודע לעולם התורה מתוך אהבה ," חזיתיה ברתיה דהוה צניע ומעלי ", צניעותו במעלות התורה ושניהם נכנסים לפרדס האהבה . תנה לו רשות לשבתיראה אלישע מלאך בשם מטטרון שנ , שנכנס לפרדסלאחרכאמור , ולרשום את זכויותיהם של ישראל כביטוי לאהבת ה ' לעמו . אם היה אלישע פוגש במלאכי אש לוהט ם והקיפה את חכמי ישראל בסעודת ברית המילהיכבוד התורה שירדה מן השמישלכמו אותה אש היה יודע שלאחר כל השנים של ההשקעה העצומה שלו הגיע ליעד . אבל הטרגדיה הגדולה 48 שלו , כוח , הוא ראה משהו שאיננו מסוגל להבין : אהבה . ושלו הייתה שבמקום כבוד לסיפור ראינו במקבילותר ' עקיבא יצא בשלום וכאן הסתיים עיקר הסיפור גם מבחינתו . שלאחר כניסתו הזהירה של ר ' עקיבא במבואות הרקיע והתקדמותו בשביליו עד לפרגוד הואלעיל אינו נותר לבד והקב " ה בכבודו ובעצמו מצטרף לעלייתו . לולא היינו רואים את שני הקטעים היה ר ' עקיבא נותר גם הוא כמו חבריו , לבד בסיפור הידוע לנו בכניסתו וביציאתו , הנוספים הללו גם אינה והופעתו של הקב " ה לעזרתו של ר ' עקיבא איננה ביטוי לנוכחות ה ' בפרדס , , בשלום . אולם אלא עדות על מעשיו של אדם זה שהוא " ראוי – קבלת פנים של מלך המארח אדם בגנו . להשתמש / להסתכל בכבודי " ר ' עקיבא אינו מתעלם מהעובדה שחבריו לא נמצאו ראויים כמוהו . אפשר לומר שאף בלו ממנו הדרכה כיצד להתנהל בתוךישהרי לכאורה ק , לכניסתםהייתה לו אחריות מסוימת הפרדס : " אמר להם רבי עקיבא : כשאתם מגיעין אצל אבני שיש טהור אל תאמרו מים מים ! משום נראה לפי חלק . כאילו חזה את נקודת התורפה בעלייתם 49 " , שנאמר דֹּבֵר שְׁקָרִים לֹ א-יִכּוֹן לְנֶגֶד עֵ ינָי מהמקורות שהעניין הסתום שבו הדריך אותם כיצד לנהוג וממה להיזהר בהגיעם אצל אבני שיש טהור היווה את סיבת נפילתם . אחד העולים שאל לפשר המים ומת . אחד לא שאל והשאלה הטרידה 50 . אותו כל כך עד שנטרפה עליו דעתו את ההישג הרוחני הייחודי לו זכה , הכניסה והיציאה בשלום מן הפרדס , קושר רבי עקיבא לא לגאונותו וגדלותו בתורה אלא להתנהגות המוסרית הנאותה : לא מפני שאני גדול מחבירי אלא מעשי גרמו לי לקיים את המשנה ששנו חכמים כמשנתן : 51 מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך . אינה יכולה להקנות לבדה את יכולת השיפוט הגבוהה ואת , לגדלות בתורה , השאיפה לשלמות הדעת למשיגים כנראה יכולה לאפשרהדרגה האנושית הדרושה למי שנכנס לפרדס . אמנם שלמות הדעת . על דרכו של ר ' 88 ' מע , חטאו של אלישעראו השוואה דומה אצל ליבס , ס " ב ע " ב . דף כתובות , , מסכתבבליתלמוד 47 , ט : כרמל " עירושלים תש , תורתהאהבהשלרביעקיבא : נפתלי רוטנברג , ' אצל בא מאהבתה ' פרק בעקיבא לתורה ראו . 23 - 68 עמ ' . ' אלכהה ' חגיגה פרק ב מסכת ירושלמי , תלמוד 48 ' . ז תהלים ק " א , מפסוקהי " ד ע " ב . דףחגיגה , מסכת בבלי , תלמוד 49 . 31 עמ ' היכלות זוטרתי , 50 אמר ) רבי עקיבא ( : לא מפני שאני גדול מחברי , אלא כך שנו חכמים " , כ " ח : ' שם . הגרסה בשיר השירים רבה א 51 . " במשנה : מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר