|
|
עמוד:113
113 המקורות ממעטים לעסוק בגורלם של בן עזאי ובן זומא . בן עזאי מת בצעירותו . בן זומא . המשיך זמן מה להסתובב בירושלים ובפגישות עם רבותיו וחבריו ניכר היה שדעתו משובשת עליו רבי יהושע בן חנניה , ככל הנראה אחד מרבותיו , חלף על פניו בעודו יושב ברחוב ונראה שלא הכירוֹ כיוון שלא קם לכבודו . הוא נכנס עמו בדברים וכששמע את תשובותיו של בן זומא דיווח לתלמידיו : 42 . " אמר להן רבי יהושע לתלמידיו : עדין בן זומא מבחוץ " ראשית , . עסקו המקורות בהרחבה רבה בעניינו של " אחר ", זאת משתי סיבות , לעומתם את יציאתו של אחד מגדולי הדור לתרבות רעה . הסיבהוגם לא לעכלהחכמים לא היו יכולים לקבל היא שלא זו בלבד שהרב הגדול לשעבר לא מת , לא נטרפה עליו דעתו , קשורה בראשונה ה , השנייה המשיך להסתובב לנגד עיניהם כשהוא רוכב על סוסו מול בית המדרש בשבת , נכנסאלא ולא נעלם 43 לבתי כנסיות ובתי מדרשות וגדול התנאים שבדור , רבי מאיר , ממשיך ללמוד אתו וממנו תורה . בעוד ההסברים שנִ תנו למותו של בן עזאי ולפגיעתו של בן זומא לא הבהירו דבר וחכמים הם חשו מחויבים להסביר את פשר יציאתו של אחר לתרבות , לא הטריחו עצמם בהסברים נוספים רעה ולתת להתנהגותו סיבות שאינן קשורות לכפירתו בעיקר . עיקר ההסבר איננו תיאולוגי , כלומר אבל רק כדי לצאת ידי , איננו במה שראה וגרם לו לכפור בעיקר . יש אמנם מעין הסבר כזה במקורות , כאשר ראה את אחד המלאכיםהתלמודי , סיפורלפי החובה ולהבהיר שטעה בהבנת מה שראה . פועל באופן עצמאי ושיש לו רצון , יושב וכותב את זכויותיהם של ישראל נראה לו שהמלאך , מֶטָטְרוֹן שמעשיו שלהגיע למסקנהולעשות כן 44 " שנתנה לו רשות " אלישע לא ידע ויכולת הכרעה משלו . יש לראות , בשל כך התערערה אצלו אמונת הייחוד . כאמור . ראשות נפרדת מהוויםמֶטָטְרוֹן - רצון לצאת ידי חובה . עיקר המאמץ של החכמים היה לערוך דהאלהתיאולוגיים - מעיןבהסברים לגיטימציה מוחלטת לאלישע בן אבויה , לקשור את נפילתו לפגמים שהיו טבועים בו מלידה , הסבירו , לאחר יציאתו לתרבות רעה . לפיכךלמעשיושיבושים בדרך חייו כתלמיד חכם וכמובןל בעלי האגדות עד כמה אישיותו מעוותת ומה היה מקולקל אצל אלישע בן אבויה בשל דרך חינוכו מעמדם המכובדאת ראה אבויה , אביו של אלישע , מסופר ש 45 המסולפת מלכתחילה , עוד מינקותו . שזה עתה נולד , לתלמוד תורה . , תחייב להפריש את בנו אלישעהכבודההשגתשםלוחכמי התורהשל , הכוח שהניע את אלישע להתמסר כל חייו לתלמוד תורה מינקותו ועד שהפך לאחד מגדולי הדור תורתו לא היתה לשם שמים ,, פי שמעיד רבי יהודה הנשיא כ . המניע היה שליליהיה השאיפה לכבוד . אבל המטרה הושגה : אמרו עליו על אלישע בן אבויה , שלא היתה העזרה ננעלת על אדם חכם וגבור בתורה בישראל כמותו . וכיון שהיה מדבר ודורש בלשכת הגזית או בבית המדרש של טברייא , היו כל החברים עומדים על רגליהם ומאזנים לדבריו , ואח " כ באים כלם ונושקין אותו על ראשו . 46 מדינות ובשאר עיירות . אם בטבריא כך , קל וחמר בשאר , הוא אמנם גדל בלימודו והגיע לשיאים גבוהים עד שזכה והיה מן המעטים שבאו בשערי הפרדס אלא שהפרדס לא יכול היה להכילו ומשם באה הנפילה . לפי דברי בעלי האגדה , אלישע בן אבויה . בבלי חגיגה דף טו ע " אתלמוד 42 שם . 43 שם . 44 . אות ד '' פרשה ו , נוספת : רות רבהה גרס וראו . ' אלכהה ' חגיגה פרק ב מסכת ירושלמי , תלמוד 45 וראו שם את דברי רבי יהודה הנשיא . . רות רבה פרשה ו ' אות ז ' 46
|
אדמוני, אריאל
|