רבי עקיבא בפרדס: אהבה אלוהית, מכשול המלאכים והמבחן המוסרי - נפתלי רוטנברג

עמוד:112

112 המבחן המוסרי עיקר סיפור המעשה של הכניסה לפרדס בגרסאותיו השונות הוא סיפורם של ארבעת הנכנסים ומה נחרץ כבר , ם , בן עזאי ובן זומאישאירע לשלושה מהם , חוץ מר ' עקיבא שיצא בשלום . גורלם של שני השלישי , לא זו בלבד 36 . בתחילה . הספיקה הצצה חטופה , הראשון מת והשני נפגע , נטרפה עליו דעתו אלא גם הספיק להזיק , לקצץ בנטיעות . , שהספיק להציץ שנטרפה עליו דעתו מן המראותבכךרוב המפרשים מסבירים את הביטוי " הציץ ונפגע " כמי שנשתטה מן המראות המבהילות , שלא ' נפגע ' כלשון רב האי גאון : " פתרון . שראה בפרדס דְּבַשׁ מָצָ אתָאֱכֹל " על מי שהציץ ונפגע מבטא זאת היטב : מובא הפסוק ש 37 . הכילה דעתו לסבלם " הכניסה לפרדס צריכה הייתה להיעשות קמעא קמעא , מתוך הדרגתיות 38 . " דַּיֶּךָּפֶּ ן-תִּשְׂבָּעֶ נּוּ וַהֲקֵ אתוֹ בהשגת מעלות החוכמה ובחשיפה לרעיונות המורכבים יותר . בן עזאי מתייחס במקום אחר לסכנת יחס החוכמה לידיעה והחוכמה לגוף : " בן עזיי אומר : כל שנטרפה דעתושלבהקשרהפגיעה באדם מפני חכמתו סימן יפה לו כל שנטרפה חכמתו מפני דעתו , סימן רע לו . הוא היה אומר : כל שלקה על רקע דבריו אלה מעניין לקרוא 39 בגופו מפני חכמתו סימן יפה לו , חכמתו מפני גופו סימן רע לו . " ולא סבלאת תיאור נפילתו בהיכלות זוטרתי : " בן עזאי הציץ בהיכל ששי וראה זיו אויר אבני שיש . . . האם לא התקיימו בו עצמו דבריו : " נטרפה 40 . ושאלם מים הללו מה טיבם ומת " גופו ופתח פיו סימן רע לו " ? – חוכמתו מפני גופו דווקא " הציץ ומת " קשה כנראה יותר להכלה שהרי שיבוש הדעת מעודף חקירה נראה אולם מוות כעונש על ההצצה האסורה נראה מופרך או מוגזם . רב האי גאון ומפרשים , מציאותי אחרים מנסים להסביר שבכל מקרה הגיעה שעתו של בן עזאי למות ולשון " הציץ ומת " משמעותה קשהאךשלא יכול היה יותר להמשיך ולהתקדם בשבילי הפרדס שכן נתבקש לישיבה של מעלה . ליישב פירושים אלה עם סיפור המעשה באגדה במקורות השונים . באמונה או הכרה שזימנה לושברר בעקבות מ לפי המסורת לאחֵהפךאלישע בן אבויה ש " קיצץ בנטיעות ", ביטוי המתקשר היטב לפרדס שיש בועליו נאמר במדרש . כניסתו לפרדס מקורות הנטיעות בהם הוא קיצץ היו מחוץ לפרדס : תינוקות של בית רבן מספר לפי , נטיעות . אולם או צנון שעקר מן הגינה ביום השבת כדי , עמם בא בדברים וקלקל את התלהבותם ללמוד תורה , לשכנע זונה שאיננו אלישע בן אבויה המפורסם כדי שתסכים להתייחד עמו . לפי סיפור האגדה הזונה . בעקבות כך , עקירת הצנון מן הגינה בשבת שכנעה אותה שלא מדובר בחכם המפורסם . אולם ייתכן שיציאתו של " אחר " לתרבות רעה היא 41 הוא ! " ר העניקה לו את כינויו : " אמרה : אחֵ חיים של שקידתו בתורה עד שהפך לאחד מגדולי תלמידיההקיצוץ בנטיעות שנטע בכל שנות החכמים בדורו . הציץ ונפגע . . . בן זומאבן עזאי " : ', ד ' ראו גרסה הפוכה בשיר השירים רבה אבהתאם לגרסאות השונות . , או להפך 36 ואין ענייני כאן ית מדרש ספרות ה שתי הגרסאות עשויות לפתוח דיונים מעניינים מול מקורות אחרים ב . הציץ ומת " להכריע בין הגרסאות . חגיגה , ירושלים תרצ " ב : חברה להוצאת ספרים על יד , אוצר הגאונים , תשובת רב האיגאון בנימין משה לוין ) עורך ( , 37 . 14 עמ ' האוניברסיטה העברית , משלי כ " ה , ט " ז . 38 תוספתא ברכות , ג , ה ' 39 היכלות זוטרתי שם . 40 לסיפור על תינוקות בית רבן ראו שם , ע " ב . בבלי חגיגה דף טו ע " א . תלמוד 41

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר