רבי עקיבא בפרדס: אהבה אלוהית, מכשול המלאכים והמבחן המוסרי - נפתלי רוטנברג

עמוד:111

111 " יצאו מלאכי חבלהו " בקשו מלאכי השרת לדחפו " , בגרסאות השונות , בסיפורו של ר ' עקיבאה לסכנ לחבלני " . גם התערבות הקב " ה לטובתם של משה ור ' עקיבא בעימות מול המלאכים דומה בשלושת המקורות הנדונים . למשה אומר ה ' לאחוז בכיסא הכבוד , מה שישמור עליו מנזקם של המלאכים עבורו שאינם יכולים להביט בכיסא הכבוד , וכך יוכל להשיב להם תשובה ישירה מדוע יש להוציא מרומים . משה שוטח את טענותיו ואומר שהתורה עוסקת בשעבוד ויציאת מצרים , - את התורה מגנזי כולם עניינים הקשורים לבני ישראל ולא למלאכים . התורה - באיסור עבודה זרה ובשאר המצוות משה רבנו לעלות למרום ואפילוקשורה מבחינת תכניה הרעיוניים והמעשיים לעם ישראל ולכן ראוי מקבילה לגרסה של " להשתמשאצל משהסא הכבודיהאחיזה בכלאחוז בכיסא הכבוד כדי לקבלה . ר ' עקיבא ראוי אף הוא , בשל שה על המלאכים . י ונותנת מעלה לילוד אאצל ר ' עקיבאבכבודי " להיכנס אל חדרי המלך פנימה ולזכות להשתמש או להסתכל בכבוד ה ', מה שמלאכי השרת , מעשיו אינם יכולים . מתבקשת ההשוואה ," להסתכל בכבודי " הניחו לזקן זה שהוא ראוי , לגרסת ההיכלות - . הקדוש " הַרְאֵנִי נָא אֶת-כְּבֹדֶ� " : 31 לבקשתו / שאיפתו של משה רבנו כפי שהיא מופיעה בספר שמות הוא מגיב לבקשת משה בשלוש תשובות . אחת מהן עניינה במה שאדם לא יוכל לראות : - ברוך להעניק של שתי התשובות האחרותן עניינ . " וַיֹּ אמֶר לֹא תוּכַל לִרְאֹת אֶ ת-פָּנָי כִּי לֹ א-יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי " למשה חוויות ראייה שונות הקשורות בנוכחות ה ' וכבודו . מפרשים רבים עוסקים בשאלה האם מולאה משאלתו של משה לראות את כבוד ה ' . חלקם הגדול עונים על שאלה זו בחיוב אם כי תוך 32 . הצגת הנושא באופן מורכב שמה את הדגש בכניסה ," להסתכל בכבודי " הניחו לזקן זה שהוא ראוי , גרסת ההיכלות בדגש על המראות , הסמויים - צופי המרכבההצפייה . יורדי המרכבה נקראים : / הראייהלפרדס על : המרכבה הם ארבעהצופי , כמספר הנכנסים לפרדס 33 מן העין , שהם רואים בעולמות העליונים . משה רבנו , דוד המלך והנביא יחזקאל בעל חזון המרכבה . בעוד ארבעת צופי המרכבה חנוך בן ירד , - ויישמו את תובנותיהם בתיקון עולם , עם ואדםזכו לצפות ולהבין מה שעין לא ראתה לפניהם כניסתם של הארבעה לפרדס הסתיימה בכישלונם של שלושה מהנכנסים . ההסתכלות אינה רק פסיבית אלא נתונה לפרשנות . על אף שהוזהרו על ידי רבי עקיבא לא לטעות בהבנת מראה עיניהם , לא הצליחו לעמוד בכך : האחד " הציץ ומת ", השני " הציץ ונפגע ", השלישי " קיצץ בנטיעות " משום ון את מראה עיניו . שפירש לא נכ האדם שזכה לדרגת האינטימיות הגבוהה ביותר לה זכה בן אנוש , כאמור , משה רבנו הוא אמנם אין אדם שהגיע 34 . עם האלוהים : " וְדִבֶּר ה ' אֶ ל-מֹשֶׁה פָּנִ ים אֶ ל-פָּנִים כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ " 35 נו מרבים לציין נקודות דמיון והתאמה בינו לבין משה , יר ' עקיבא , שחכמ , למעלת נבואתו . אולם ששיאה מתבטא , הוא - ברוך - הגיע גם הוא , יותר מכל חבריו , למידת אינטימיות רבה עם הקדוש בכניסתו לפרדס האהבה ויציאתו בשלום ממנו . כ " ג . - ראו שמות ל " ג , י " ח 31 , קלה ; מדרש תנאים לדברים פרק לד , אות י ' ; שמותראו ברוב המפרשים על אתר וכן : ספרי במדבר פרשת פינחס 32 רבה , פרשת שמות פרשה ג . 101 - 65 עמ ' שם , על פי רחל אליאור , 33 . שמות ל " ג , י " א 34 . דף כ " ט ע " ב , מנחות מסכתבבלי , תלמודלמשל : 35

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר