|
|
עמוד:110
110 מכל מקום , התנהלותו האחראית ומתן הסימנים שמים ואהבת ה ' . אך טרם מצאתי לכך סימוכין . גיע לפרגוד . וא מעומדת לו והוא מתקדם במבואות הרקיע עד שה מלאכים שפגשוההיו מלאכי חבלההיכלות זוטרתילפי גרסתהמלאכים שפגש ר ' עקיבא שההתנהגות של שתי סיעות המלאכים ) אם אמנם על אףמסכת חגיגה היו מלאכי השרת . גרסתב הרבה יותרדרמטימדובר ב " סוגים " נפרדים ( עוינת באותה מידה , הסיפור בהיכלות זוטרתי מְצָאֻנִי הַשֹּׁמְרִים " פסוק בשיר השירים : את ה . תיתיאמוהקוראים פוגשים את ר ' עקיבא בסכנה אלה מלאכיכי 28 , פירש הזוהר 27 " הַסֹּבְבִים בָּעִיר הִ כּוּנִי פְצָ עוּנִי נָשְׂאוּ אֶת רְדִ ידִי מֵעָלַי שֹׁמְרֵי הַחֹמוֹת בשתי הגרסאות תינצל מהם רק אם תהיה מתחת לכיסא הכבוד . והיאחבלה המתעללים בנשמה . הוא את המלאכים : " הניחו לזקן זה שהוא ראוי . . . " - ברוך - מרגיע הקדושלסיפור רבי עקיבא במרום חגיגה : " להשתמש בכבודי " . בהיכלות : " להסתכלמסכתהמקורות . ב ין בבניסוחוכאן בא שוני למרות תפקידם כשומרי ההיכלות העליונים , , בכבודי " . אמנם מצד המלאכים זו אותה תשובה שכן שרפוימבלי שיתבטלו או י או בכיסא הכבודהוא - ברוך - אינם יכולים להשתמש או להסתכל בקדוש המיליםאפשר להבין אתיש הבדל בין שתי האפשרויות הללו . ייתכן וכליל , אבל מבחינת ר ' עקיבא הוויה אינטימית של אחדות החכם עם ה ' בחינת הזדווגות השכינה עםכ " להשתמש בכבודי " או השראת השכינה על כל אדם בשעה שהוא עושה מעשה טוב . זוהי המשמעות העמוקה 29 הצדיק " נָגִ ילָה וְנִשְׂמְחָה בָּ� נַזְכִּ ירָה דֹדֶ י� מִיַּיִן . . . " . שיאה של העלייה לפרדסלשםשל " הֱבִ יאַנִי הַמֶּלֶ� חֲדָרָיו " האהבה היא זיווגם של החכם ומושא אהבתו הקב " ה / החוכמה בחדריהם הפנימיים . מש בכבודי " קשורה בהשוואה בין כניסתו של ר ' ת " להשמילים פרשנות אפשרית אחרת ל עקיבא לפרדס לבין עלייתו של משה למרום לקבל את התורה . גם שם עומדים מלאכי השרת על : קשו לגרש את ר ' עקיבאי כפי שבהמשמר ומבקשים לדחוף את משה רבנו חזרה ארצה וּ� וְאָמַר רַבִּי יְ הוֹשֻׁעַבֶּן לֵוִי : בְּשָׁעָה שֶׁעָלָה מֹשֶׁה לַמָּרוֹם אָמְרוּ מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּר הוּא : רִ בּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם , מַה לִּילוּד אִשָּׁה בֵּ ינֵ ינוּ ? אָמַר לָהֶן : לְקַבֵּל תּוֹרָה בָּא . אָמְרוּ לְפָנָ יו : חֶמְדָּה נוּזָה שֶׁגְּנוּזָה לָ� תְּשַׁע מֵ אוֹת וְשִׁבְעִים וְאַרְבָּעָה דּוֹרוֹת קוֹדֶם שֶׁנִּבְרָא הָ עוֹלָם , אַתָּה מְבַקֵּשׁגְּ לִ יתְּנָהּ לְבָשָׂר וָדָם ? ״מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ״ ? ״ה׳ אֲדֹנֵ ינוּ מָה אַדִּיר שִׁמְ� אָרֶץ אֲשֶׁר תְּנָה הוֹדְ� עַל הַשָּׁמָיִם״ ! אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּ רוּ� הוּא לְמֹשֶׁה : הַחְזֵיר לָהֶןבְּכׇל הָ תְּשׁוּבָה . אָמַר לְפָנָ יו : רִ בּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם , מִתְיָ ירֵא אֲנִי שֶׁמָּא יִשְׂרְ פוּנִי בַּהֶבֶל שֶׁבְּפִ יהֶם . אָמַר לוֹ : וְאָמַר רַבִּי נַ חוּם : מְלַמֵּד שֶׁפֵּ ירַשׂ שַׁדַּי מִזִּיו שְׁכִ ינָתוֹ . . . וַחֲזוֹר לָהֶן תְּשׁוּבָהאֱ חוֹז בְּכִסֵּא כְבוֹדִי וַעֲנָ נוֹ עָלָ יו . אָמַר לְפָנָ יו : רִ בּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם , תּוֹרָה שֶׁאַתָּה נוֹתֵן לִי מָה כְּתִיב בָּהּ ? ״אָנֹכִי ה׳ אֱ �הֶ י� . אָמַר לָהֶן : לְמִצְרַיִם יְרַדְתֶּם ? לְפַרְעֹה ) שמות כ , ב ' ( מִצְרַיִם״אֲשֶׁר הוֹצֵ אתִ י� מֵאֶרֶץ 30 . . . הִשְׁתַּעְבַּדְתֶּם ? תּוֹרָה לָמָּה תְּהֵא לָכֶם ! פונה למשה ומבקש ממנו לענות למלאכים ישירות שכן הוצאת התורה מגניזתה בגבהי הקב " ה ידי הנותן . - יותר מאשר על , ידי המקבל - מרומים ונתינתה לאדם " ילוד אישה " מחייבת הצדקה על מתיירא לשוחח עם מלאכי השרת " שמא ישרפוני , כדבר איש עם רעהו , משה המדבר עם ה ' ללא פחד דומה , שייגרם לו נזק מתוך מגע ישיר עם המלאכיםבסיפורו של משהבהבל שבפיהם " . הסכנה שיר השירים ה ', ז ' . 27 . ח ט " ו " י״א , ק״ה ; זהר חדש נזהר , לך לך 28 ו ע " ב . " ס , אח " ראו למשל : זוהר 29 " בעפ " ח , דף שבתמסכת בבלי , תלמוד 30
|
אדמוני, אריאל
|