בסבך המאבק על אופייה של אלג'יריה הקולוניאלית, 1962-1954: היהודים בין לאומיות אלג'ירית, צרפת ומדינת ישראל כולל תעודות החושפות את רוח התקופה - מיכאל לסקר

עמוד:413

413 לפדיונם בשעת כושר ורצון . ישנם גם מקרים אמנם לא מרובים , שיהודים חייבים כסף לעם הארץ ואינם רוצים לצאת מהמדינה כל עוד לא שילמו את החובות שהם חייבים . גם הם פנו אלינו בבקשה שממשלת ישראל תקבל הנכסים שלהם כמשכנתא ויפדו אותם מחובותיהם . בין המכשולים באותות הזמן יש לציין את העובדה הבלתי ידועה והיא , שיש אזורים , - , לה [ המוזכרת דלעיל ] רדיהאכמו ג - - בייחוד בדרום , שהשלטון המקומי שם כבר נמסר לערבים מרכז - , צפון Djelfa ] , דז ' לפהמדרום להרי האטלס ומצפון למדבר הסהרה [ Laghouat , ] גואט , אזור הכולל אוכלוסייה Touggourt ] , טוגורט , יישוב הסמוך לדז ' לפה [ Alouat ] אלוואט , [ אלג ' יריה הם מונעים בעד - - ועודשמרביתה ברברית אתנית וקהילה יהדות ; נמצאת בשולי מדבר הסהרה [ יציאת היהודים משם , אפילו לאלג ' יר העיר , או לאוראן העיר . את זה עושים בצורה פשוטה ביותר , אפשר לנוע ולנוד . - אינם מחדשים ליהודים את תעודות הזהות שלהם וללא תעודות זהות אי - בהיותי באלג ' יריה הוזעקתי לפתע פתאום לשמע ידיעה מזעזעת , כאילו נאסר על כל יהודי קולומב בשאר והאזור לצאת מהמקום . התקשרנו מייד עם שגרירות ישראל בצרפת וביקשנו התערבות בשלטונות העליונים של צרפת . בד בבד עם זאת התחלנו לפעול בעזרת מר ] משה [ גלילי , מנהל מחלקת העלייה באוראן , אצל מנהל מחלקת הביטחון , מנהל המשטרה הכללית וקצין והמשטרה , - והגזירה נתבטלה , לפחות בחלקה הגדול , על סמך ערבות של מר גלילי . לגבי כל יהודי מקולומב תעודות 1,000 בשאר שירצה לעלות לישראל , שאינו חייב כסף וכדומה . בהתאם לכך ניתנו במקום למרסיי כמו יהודיבשאר , שהם יהודים מרוקנים , להגיע - מיוחדות , שבעזרתן יוכלו יהודי קולומב אלג ' יר ] יה [ הנחשבים כצרפתים . יהודים מרוקנים , שרובם הגדול יושבים 9,000 עד 8,000 - אגב , באלג ' יריה נמצאים כ בשאר יעלה - בשאר והסביבה . חלק גדול מיהודי קולומב - באוראן העיר ומיעוטם באזור קולומב הוא ויעלה . ףיתחסל א ] באזור [ בחודש יולי הקרוב לארץ וכפר שלם בשתי תמונות עגומות ביותר נתקלנו בסיורנו באלג ' יריה : לא מצאנו בכל אלג ' יריה , פרט , אולי , לשניים שלושה יוצאים מן הכלל , בעיירות קטנות , . לצערנו , 1 אנשים מנהיגים בעלי שיעור קומה שדאגת הציבור היהודי לנגד עיניהם והם בעלי חזון והחלטה דרך . ההרגשה היא , שכל יהדות אלג ' יריה , שהיא יהדות טובה ומשכילה במהותה , - נחושה ומכווני לב הדואגים קודם כל - היא כצאן ללא רועה . ראשי הקהילות ברובם הם אנשים פחדנים , מוגי FLNעיגישכ - לביטחונם ולשלומם הם , יראים מכל עלה נידף ומוכנים יהיו מחר לשרת את ה עכשיו את הצרפתים . הם נכונים לשלטון , באותה מידת ההתלהבות והנאמנות כאשר הם משרתים יהיו להקריב את האינטרסים של מדינת ישראל , עלייה יהודית , זיקה ליהדות העולם על חשבון הכנסת , השתדלו למנוע בכל הדרכים שנפגש עם ציבור - נוחיותם הם . הם הפריעו לנו לדרוש בבתי רחב של יהודים . במקרה מסוים אחד גם איימה אישיות ידועה בקונסטנטין המתעתדת להיות שעות מאדמת 24 מחר שר בממשלה ערבית והיום הוא עובד נרצע לצרפתים , לגרש שליח שלנו תוך אלג ' יריה , על " חטאנו " בארגון עלייה . מעטים הם ראשי הקהילה שאינם נמנים על החבורה הזו . יש לציין לשבח את רבני אלג ' יריה שרובם הגדול נתנו לנו יד ועזרו לנו וממשיכים לעזור לנו נפש ( 4,000 ) קהילה בת של בוןהרב , נאוריחמיםובראש ובראשונה הרב רבעבודת הקודש שלנו . אך הוא הדמות היחידה המרכזית בחיי יהדות אלג ' יריה בכללה , ציוני , איש נאמן , בעל רוחב דעה , ראש וועדת הקהילות ] ובמשך שני ) Heller ( ורוחב בינה . בחודש הבא נוטש מר ] בנימין [ הלר אלג ' יריה ועובר לצרפת , ואין יודע מי האישעשורים נמנה עם מנהיגי הציונית המקומית [ את שיבוא במקומו . על כל פנים , חוסר מנהיגות יהודית בעלת רמה היא בעוכרי הפעולה שלנו .

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר