רבי עקיבא בפרדס: אהבה אלוהית, מכשול המלאכים והמבחן המוסרי - נפתלי רוטנברג

עמוד:108

108 לדרך לעבודת ה ' והשראההומוצג כדוגמ 17 אברהם אבינו כאוהב ה ' במקורות רבים מתואר הגדולהוהשתדלותשבאה כתגובה לאת אברהםבספר יצירה אנו קוראים על אהבת ה ' 18 . מאהבה : ולהישגיו וכיון שצפה אברהם אבינו ע " ה והביט וראה וחקר והבין וחקק וחצב וצרף וצר ועלתה בידו אז נגלה עליו אדון הכל ב " ה והושיבהו בחיקו ונשקו על ראשו וקראו אוהבי וכרת לו ברית 19 . וְהֶאֱמִן בַּה ' וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָהולזרעו כאלפיים המונה קצרחיבוראברהם משיג את דרגת אוהב ה ' בעצמו מתוך מאמץ כביר שספר יצירה , , אינו חוסך כאן מלים כדי לתארו . דרכיו של אברהם לאהבת ה ' היו רבות ומגוונות , בלבדמילה צירופן יחד הביא אותו ליצירה המיוחדת הזו של עבודת ה ' מאהבה . הקב " ה מחזיר אהבה לאוהבוו לפי פרשנות אחרת , ואנו קוראים מעין תיאור של הכניסה לפרדס בחינת הֱבִ יאַנִי הַמֶּלֶ� חֲדָרָ יו . עצמו , או בלימוד משותף של ספר יצירהספר יצירההשיתוף בין הקב " ה ואברהם הוא ביצירת 20 והנגזרות המעשיות ממנו בבריאת עולם או בתיקונו . האהבה אל תוך הפרדס ועד חדריו של האהוב / הקב " ה - האהבה שהובילה את האהובה / חכם משהביאוֹ המלך , כללה בדרך משברים , עליות ומורדות . הנפילות ארבו לחכם גם בפרדס עצמו . עתה אהבה עזה , אהבת מישור בלי עקיבה – תהיה האהבה במדרגה אחרת : מֵ ישָׁרִים אֲהֵבוּ� , חדריו כך אצל רבי , כמו אצל אברהם אבינו 21 . בחינת " וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה ", ורכסים אין די באהבת ה ' של החכם לבדו . שלמות זו של אהבה יכולה להיות מושגת רק בהדדיות : עקיבא הֱבִ יאַנִי - לו להיכנס פנימהמסייעתומתבטאת בהתערבותו למענו אהבת אלוהים לאוהבו החכם , ללא ההתערבות האלוהית לא יוכל החכם להישאר בפרדס והואלהלןהַמֶּלֶ� חֲדָרָיו . כפי שנראה . להיפגע או להיות מגורש , על אף מעלותיו , עלול ר ' עקיבא יצא בשלום . מכאן ואילך האהבה מתנהלת במישרים . המשברים , הנפילות , העליות והמורדות , נעלמות או לפחות פוחתות . המלאכיםמכשול הוא משמעות - ברוך - גדה בפיו של הקדושאשם בעל ה 22 בגמרא במסכת חגיגה ובספר היכלות זוטרתי האהבה - לב של האהובה / החכם , לא רק בקשתו של חכם - נוספת ל " מָשְׁכֵנִי אַחֲרֶ י� " . לא רק משאלת . נעיין בשני המקורות לצורך השוואההוא אלא תיאור בפועל של מעשי ה ' ומעורבותו - ברוך - מהקדוש ביניהם : רשימה חלקית : בראשית רבה מ " ד , ג , אסתר רבה ד , ב ', סוטה ל " א ע " א , תנחומא שלח ג , א וכולם מצוטטים 17 מפרשים . ב . ' בלכהה , פרק י ' הלכות תשובה , רמב " ם למשל : ראו 18 בראשית ט " ו , ו ' . ב . הסיומת היא ציטוט הפסוק ', דספר יצירה ו ' 19 , ירושליםתורתהיצירה של ספריצירה : יהודה ליבס , ', אצל כיוצרי ספר יצירה אברהם והאל ' פרקב על כך בהרחבה 20 . 94 - 110 ותל אביב תשס " א : הוצאת שוקן , עמודים , ד ' . ע " פ ישעיהו , מ ', ד ' . ' שיר השירים , א על רש " י 21 וטבעהלפרדס שנכנסו ארבעה : חטאו של אלישע ניתוח משוה של הגרסאות השונות ומשמעותן ראו אצל יהודה ליבס , 22 . 85 - 91 עמודים , אקדמון : ןירושלים ותל אביב תש " , התלמודיתהמיסטיקה של

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר