רבי עקיבא בפרדס: אהבה אלוהית, מכשול המלאכים והמבחן המוסרי - נפתלי רוטנברג

עמוד:107

107 ראויומסוגל ( , על החכם העולה לפרדס להיותר ) אחֵמגורלם של בן עזאי , בן זומא , ואלישע בן אבויה שהביאה אותותותשוקרוב חוכמתו ועוצמתבמסוגלות זו אינה תלויה רק . להתהלך בשביליו דרושים תנאים נוספים מעבר לידע , באמת ראויכפי שארחיב בהמשך , כדי שהחכם יהיהבשעריו . ותשוקה , ובראשם , התנהגות מוסרית . לפרדס באה אפוא בעקבות האהבה , בכוח המשיכה , והיא מוּנעת על ידיהעלייה הוא או אחדות החוכמה והאלוהות . - ברוך - החוכמה , הקדוש : השתוקקותו של החכם למושא אהבתו כדי להתקדם בשבילי הפרדס מבקשת האהובה / החכם מהאהוב / הקב " ה למשוך אותה אחריו המופיעה בפסוקומבטיחה שתהיה זו ריצת אוהבים משותפת לחדריו הפנימיים . המילה ' נגילה ' 11 . של שמחה " לשונותאחת מ " עשרהוהיאהיא פועל הנגזר מהמילה ' גילה ' ) או ' גיל ' ( משיר השירים כאשר הוא , מבטאת שמחה גופנית המתבטאת למשל בריקוד אבל כמובן גם בזיווג עצמוהמילה נעשה מתוך שמחה הדדית . אמנם נהוג לומר ש " אין שמחה אלא ביין , שנאמר וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אבל האהובה אומרת לאהוּב שדֹדֶ י� , מימוש האהבה אתך , טובים מיין והשמחה בהם 12 , אֱנוֹשׁ " המשמעותי ביותרביטויהיא ה , עונה , מצוות הזיווג בין איש לאשתו לשון אחר , הגדולה יותר . ולא בכדי , שהרי 13 , השמחה באמצעות הגוף והמעשה הגופני , נקראת בתלמוד " שמחת עונה " . ל ' גילה ' הזוג לשיתוף של שמחה עילאית . - ההסכמה , הכוונה ההדדית וההנאה המשותפת מביאות את בני רעיון זה הגיע לאחד משיאי התפתחותו בספר הזוהר המדגיש במספר מקומות שהתכונה המאזנת והחשובה באהבה , היא השמחה . הזוהר מתבטא בחריפות כלפי מי שמקיים יחסי אישות מתוך תרומת השמחה לאחדות 14 . עצבות וקטטה , עד כדי כך שהוא משווה התנהגות כזאת לגילוי עריות שלחיבורכוללת וגורפת : היא מביאה לאחדות הרצון , לאחדות הכוונה , והופכת את הזיווג לשעת הגוף והנפש שהיא ההרמוניה השלמה בהתגשמותה . משמעות השמחה מבחינה זו היא היותה הכוח המגשים של האהבה . , השאלה אם אהבת החכם לאלוהיו מעוררת את אהבת אלוהים כלפיו ויוצרת את ההדדיות היא שאלה מורכבת . לא ארחיב , או שדרושה אהבת אלוהים תחילה כדי לעורר את תשוקת החכם אםת סברתם של בעלי המדרש שהובאו כאן . ודו אהבנתיציון אופןבה במסגרת זו אלא אסתפק ב אִתְעַר , נשתמש בלשון ספר הזוהר , גם המקרה שלפנינו עונה לתיאור : " דְּהָא בְּאִתְעֲ רוּתָא דִלְתַתָּא אהבת החכם למטה מעוררת כלפיו את אהבת הקב " ה מן העליונים , וזה נכון גם , כלומר 15 לְעֵ ילָא . " והקב " ההצדיקיםשותפותלמתייחס 16 הזוהר בכמה מקומותשהחכם עולה להיכל או לפרדס . באהבתה של השכינה . כאשר יש צדיק בעולם , אדם שעושה מצווה , מעשה ראוי , השכינה שורה עליו בתשוקתה ואהבתה . זיווגה של השכינה עם הצדיק מעורר את קנאתו ותשוקתו של הקב " ה אליה , ומייד הוא מתאחד עמה . יוצא מכאן , שמצווה שפעל הצדיק בעולם הזה יצרה אחדות בכל העולמות . מופיעה קביעה זו בגרסהשיר השירים רבה א , ז ', מדרשהלכה י ' . בד " נוסח א פרק ל ( שכטר ) מהדורתאבות דרבי נתן 11 ברכות הנישואין . של שביעיתהברכה קיים בהשמחהשימוש בלשונות . אחרת " שמות של שמחה " . ט ע " א " ק דף פסחים מסכת בבלי , תלמוד 12 . ב ע " ב " עשם , דף 13 ויקרא , , זוהר : ו , דף פט ע " ב . ראו גם " קי ע " א ; תיקון נ - ט , קט ע " ב " ראו : תיקוני הזוהר , הקדמה , דף ד ע " א ; תיקון ס 14 א ע " ב . " דף פ , פרשת קדושים זוהר ח " א קס " ד ע " א ובמקבילות . 15 זוהר ח " א , ס " ו ע " ב 16

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר