|
|
עמוד:100
100 מסופוטמילענות על השאלה מדוע השתמש ספר בראשית בסיפור המבול הכעת יכולים אנו ודתות עתיקות ומבוססות עוד בטרם הופיעה תורתאליםרוויהמזרח הקדום היה . פורסםהמ להתעלם מהן . אלא להתמודד עם דתות ותיקות אלו לא דת המקראבדרך כלל בחרה . ישראל אל יחיד איננו מתווכח - תכדת מונותיאיסטייתדת המקראההתעלמות זו נובעת מעצם מהותה של הרגילה , נוקטואך בניגוד לדרכ 34 עם אלים אחרים ותורה מונותיאיסטית איננה מכירה בקיומם . בעתבסיפור המבול דרך פולמוסית מיוחדת המערערת על עולם המחשבה האלילי מתוכו . המקרא המציב – אולי הידוע שבכולם – באחד הסיפורים הידועים ביותר בעולם העתיקא משתמשושה כאלטרנטיבה לפנתיאון האלים המסופוטמי , ואת תורת ה ' כתחליףהמקראאת אלוהיתורהה . אמונה דתית אחרת ודרך חדשה לעבודת אלוהיםהמציגאיבכך הלדתות האליליות . כמוהיה גם הפולמוס ברור . , היה סיפור המבול ידוע ומפורסםה , בבתקופת המקרא שימש גם סיפור נח והמבול לצורך ויכוח חי ואקטואלי בין תורת 35 פולמוסים נסתרים אחרים , עלילת גלגמש ואבדהאך במהלך הדורות נשכחה ישראל לבין תורות אחרות במזרח הקדום . בספר על נח ובני דורוסיפורהתה אבדה גם משמעותו הפולמוסית של ייחד אומתרבות העולם , ה של המאהיבמחצית השני זההגילוי המחודש של נוסחיו המסופוטמיים של סיפורבראשית . הדתיחולהכיר מחדש את הוויכות לנו לשובובראשית המאה העשרים , מאפשרעשרה - התשע . שהתנהל בימי קדם . לטענתו , המקראהיכרותתלה את העובדה שהמקרא לא נאבק כלל במיתולוגיה האלילית בחוסר יחזקאל קויפמן 34 כלל אינו מכיר את האלילות של עמי האזור , אלא רק את האלילות המדולדלת של הישראלים בימי הבית הראשון אחרים חלקו על דעה זו , וסברו שהמקרא ( . 151 - 160 , ועוד ; קויפמן תשכ " ו , עמ ' 423 , 282 - 285 , 258 ) קויפמן תשכ " ד , עמ ' עמן פולמוס סמוי . ראו למשל : נהל הכיר היטב את המיתולוגיות הקדומות , אך בחר , בדרך כלל , להתעלם מהן בגלוי ול . 166 , עמ ' 1987 ; וונהאם 30 - 31 ; 25 - 26 קאסוטו תש " ד , עמ ' 13 - ד , " ; תהילים ע 11 - 9 א , " נ ; 1 ז , " כבישעיהו , ייתןו , רהב , תנין ולו 21 , ' בבראשית א ' כמו אזכור ' התנינים הגדולים 35 זמן , ה כסימנים לחלוקתהמאורות כאמצעי תאורה ובריאת גם נראה ש ; ועוד . 23 - 30 , ' ; איוב מ 26 ד , " ; ק 6 - 15 ט , " ; פ 14 , באה לשלול את היותם בעלי השפעה על גורל העולם והאדם , כפי שהיה מקובל בדתות אליליות 10 - 19 , ' בבראשית א ד , היה - בנות האדם , בבראשית ו , אבשאף לפסקה הקשה העוסקת בבני האלוהים ובמזרח הקדום ) קאסוטו שם ( . יתכן - 206 מעין הדברים הללו כתב קאסוטו תש " ד , עמ ' בימינו . וניתפקיד פולמוסי , אשר אבד מן העולם ולא ניתן עוד להב . 103 - 106 וראו גם : ברזלי תשע " ב , עמ ' , 205
|
אדמוני, אריאל
|