סיפור המבול בין נח לגלגמש: מסר וערכים בעקבות עיון מחודש בדמיון ובשונות - גבריאל ברזלי

עמוד:97

97 של סיפור המבול המקראי , לעומת זאת , היא להציג את האל היחידהרעיוניתמטרתו כמי שמערב במשפטו גם שיקולים שלפנים משורת , רותייכשופט צדק שאיננו ממית איש באופן שר מכיר בחולשת בניו ונשבע שלא ישמיד אותם עוד לעולם . וכאב ש 25 , הדין ג הסיפוריםש היא תיאורי המבול בספר בראשית ובעלילת גלגמש , תשווא המסקנה העולה מה . נקודות הדמיון הרבות בתוכן ובמבנה הכללי , כמו גם בפרטים , מלמדים על קרבהקשורים זה בזה חשיבותבעלותןנרבה ביותר בין שני הסיפורים . לעניין זה חשובות בעיקר נקודות הדמיון שאי . עודו , שנשלחוהציפוריםסוג , התיבה / ספינה של המבנה הגיאומטרי ' כופר ', הספרותית , כגון המיל לא היינו מצפים למצוא בהםבקרב תרבויות שונות , במקביל , מתפתחים היו אילו שני הסיפורים לצרכיו . , שאחד הסיפורים מצטט ומשתמש באחריוצא מכך , . הקבלות שכאלה 26 , לפסה " נ נכתב בראשית האלף השני ש , הסיפור הבבלי מבחינה כרונולוגית , אין ספק ש שהסיפור המקראילטעון ניתן , באופן תיאורטי אמנם , שנים . כמה מאותבתורהחיבור הלקודם . לכן , לצד הטיעון פה , אף שנכתב מאוחר יותר , או שנכתב ואבד - קדם לזה המסופוטמי כסיפור בעל את הגיאוגרפיה המסופוטמית ואת התנאים שסיפור המבול תואם יותרדגישהיש להכרונולוגי , אך איננה נוחה כל , להשפיע על קטנות ממנה שתרבות גדולה ומפותחת נוטה זכירה ול , הטבעיים בה 27 . כך להיות מושפעת מהן משהתשהתורת ישראל . ג ' ורג ' סמית צדקשהיאהמתחייבת מכל האמור לעיל , המסקנה סיפור זה הגיע לידינו במספר נוסחים מתקופותלסיפור על נח והמבול . כמקורבסיפור בבלי קדום 28 עשר של עלילת גלגמש . - שונות , שהשלם והמפורט שבהם מצוי בלוח האחד בתרבות המזרח הקדום , וניתן למצואבהיטספרות המקרא נטועהלכאורה , אין בכך חידוש רב . לבין המקרא . ועם זאת , אין המסופוטמית , המצרית והכנענית מוטיבים דומים רבים בין הספריות . 131 - 129 ברזלי תשע " ב , עמ ' 25 טען שאפוס גלגמש נוצר במחצית הראשונה של האלף השלישי לפני הספירה , אף שהעותק הקדום , 1961 , דיאקונוב 26 . ( 58 , עמ ' 2004 אובידוויץוכן ראו ) נכתב רק כשמונה מאות שנה מאוחר יותר שנתגלה ביותר 125 - 121 , עמ ' 2007 רנדסבורג ראו : , לקדמותו של סיפור המבול המסופוטמי על פני זה המקראי , אלו ונוספות ראיות 27 . 48 , עמ ' 1989 סרנה ; 297 - ,299 292 - 293 , עמ ' 1965 למברט ; נוסח המקראי . לנושא זה ראו : ללצורך מאמר זה אין חשיבות לשאלה איזה מהנוסחים המסופוטמיים קרוב יותר 28 . 2004 ; אובידוויץ 392 עמ ' 1970, פישר

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר