סיפור המבול בין נח לגלגמש: מסר וערכים בעקבות עיון מחודש בדמיון ובשונות - גבריאל ברזלי

עמוד:96

96 איננו אוכל , הוא רק מריח , והחלטתו לא להשמיד עוד את האנושות נובעת מהכרההמקראאלוהי בחולשת רוח האדם , ולא מצורך אלוהי . ם אף אחד . אלי המזרח הקדום , לעומת זאת , עוסקים כל העתעאלוהי המקרא גם איננו מתווכח בינם לבין עצמם : , בתככים ובחשבונות פוליטיים נוּ ויהי אחרי כן , בבוא ' גבירת האלים ', נשאה את ענק ' הזבובים הגדולים ' אשר עשה לה אָ ליבו : אלים ! בספירים האלה על צווארי לא אשכח , ימים אלה אזכור , ועד עולם לא - בעלוץ ויבאך נא אל המנחה , אנליל בל יקרב אל המנחה , אל אשר לא נמל - אשכח ! האלים יקרבו . ( 162 - ,169 11 גל ' ) לשחת אנוש , בני , מינה - מבול , ובני . ואילוומאשימה אותו בכליולדת האדם , דורשת פעולת תגמול נגד אנליל וגבירת האלים , תוּ ינְנִ תכן שמישהו ניצל מהמבול : ייכיצד אנליל עצמו דורש לדעת י : מי זה יגִגִ ויהי אחרי כן , בבוא אנליל , ראה את הספינה , ויזעם אנליל , חרון נמלא על אלי האִ . ( 170 - 11,174 גל ' ) ! שחת - מילט נפשו ? אל יחי אדם בפי והביא להצלתו . , שאאה הוא שגילה את דבר המבול לאותנפשתיםמתגלה מיד . לכולם ברור ' האשם ' אאה יש תשובה מוכנה להאשמותיו של אנליל : לאך גם בל – בל יכרת , הארך אף – השת עליו עוונו , רחם – השת עליו חטאו , בעל העוון – בעל בחטא – ארי יתנשא וימעיט בני אדם , תחת המבול אשר הבאת – ישחת . תחת המבול אשר הבאת רעב ישתלח ויכה את הארץ , תחת – זאב יתנשא וימעיט בני אדם , תחת המבול אשר הבאת . ( 183 - ,193 11 גל ' ) דבר ישתלח ויכה את הארץ – המבול אשר הבאת אין צורך בפעולות דרסטיות חסרות טעם ומזיקות . ניתן לשלוט בריבוי הטבעי של בני לדברי אאה , האדם בדרכים עדינות יותר . - כולם יוצאים מנצחים . אנליל הופך את אותנפשתים לבן , בסופו של סיפור המבול הבבלי , את המסר החשובמלמד אאה . ינצל מהמבולילא ' אדם ' ששוםאלמוות , ומשיג בכך את מטרתו מספקיםמחברי המיתוס . שניתן לשלוט בריבוי המופרז של בני האדם באמצעים דרסטיים פחות . למפרע מתבררהתכליתמוות חסרההסבר מניח את הדעת לחוסר הצדק המשווע שללקהלם לספק הסבר למוות של תינוקות , היא , המיתולוגיהמבולסיפורשל והרעיונית הערכיתתומטרש המונים באופן שרירותי וחסר פשר . בהם נהרגים רעבללמגפות ו

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר